kakao tre

Kakaopulver blir fremstilt av bønnene til fruktkakaotreet som vokser vilt i de tropiske regnskoger i Amazonas. Det finnes over 13 urfamiler med søsken av kakaofrukten. De kommer i ulike farger, former og dermed blir det ulike spennende smaksnoter på kakaobønnen. De beste og mest smaksrike kakaobønnene kommer fra Peru. Kakaofrukten kommer opprinnelig fra Sør-Amerika men har kolonisert seg over til Sør-Afrika.  Kakaoproduksjonen er høy i Elfenbenkysten og Ghana. Øyen Madagaskar har etablert en kvalitetsproduksjon av kakao og prisberømte sjokolade kommer derifra.

råkakao pulver

« Theobroma Cacao» heter kakaotreet på latinsk og betyr «mat for gudene». Dyrkes fra 0 moh og opptil 1100 moh. Etter høsting blir bønnene fermentert, tørket og ristet før de blir malt til kakaopulver/masse eller kakaonibs.

Kakao inneholder mange ulike aktive helsebringende plantestoffer som påvirker oss positivt, både fysisk og mentalt. Derfor kan du telle rå kakao som en grønnsak!

Kakaopulver inneholder spesielle forbindelser som påvirker vår fysiologi og hjernekjemi. Blant annet stimulerer kakao produksjonen av serotonin «vårt lykkehormon». Kakao stimulerer også sentralnervesystemet og har bevist effekt på humøret.

Næringsstoffer i kakao

Kakao inneholder polyfenoler (flavinoid)og bitterstoffer som er antioksidanter som beskytte oss mot frie radikaler, betennelsestilstander og styrker immunforsvaret.

Av næringsstoffer inneholder kakao vitamin A, B, C, E, K og aminosyrene alanin, arginin, tyrosin, fenylalanin, valin og tryptofan. Mineraler som magnesium, kalsium jern, sink, kalium og krom.

Fettet i kakao inneholder hovedsakelig 25-35 % naturlig mettet fettsyre steanin og palmitinsyre. I tillegg 35 % enumettet fett (samme som i Avokado) og litt flerumettet linolsyre.

Studiene av kakaoens helsebringende og positive effekter er mange.

  • styrke tarmfloraen
  • redusere blodtrykket
  • redusere blodsukkeret
  • minske risikoen for hjertesykdom
  • reduserer oksidativt stress
  • redusere konsentrasjonen av ugunstig LDL – kolesterol i blodet
  • øke blodgjennomstrømningen til hjernen og bedrer hukommelsen

Kakao er en av våre beste kilder til flavonoider. Flavonoider er som nevnt en kraftige antioksidanter som blant annet beskytter blodårene og gjør dem mer elastiske. Flavonoider bidrar også til å redusere det «dårlige» kolesterolet (LDL-kolesterolet), senke blodtrykk og øke blodsirkulasjon. Og kan dermed være med på å redusere risikoen for hjerte og karsykdommer

Teobromin er et alkaloid som finnes naturlig i kakaobønner. Stoffet kan sammenlignes med koffein. Teobromin stimulerer sentralnervesystemet gjennom å frigjøre adrenalin og dopamin.

Et par biter mørk sjokolade kan redusere risikoen for blodpropp med 20 – 50% mener forskere fra University of Dundee, som anbefaler mørk sjokolade på lange flyturer.

Kakao skjerper hjernen! Flavanoidene i sjokoladen utvider blodkar i hjernen og øker dermed blodstrømmen slik at den får mer oksygen, noe som gir den oppkvikkende og energigivende egenskaper. Den kan også bedre konsentrasjonen og hukommelsen viser forskning.

Lystsenteret i hjernen våkner til liv når du spiser sjokolade! 

Det er faktisk en rekke fordeler ved å nyte mørk sjokolade. Sjokolade har den vidunderlige egenskapen at den påvirker dopaminnivået i hjernen. Fenyletylamin «Love drug» og anandamid «lykkestimuli» virker på hjernens «lystsenter» og begge stoffene finnes i kakao. Dersom sjokoladen smelter i munnen, vil fenyletylamin absorberes direkte i blodbanen og nå hjernen raskt. Stoffet Theobromin øker følelse av velbehag og stimulerer humøret. Det forteller forsker i farmakologi… 

Er det rart vi elsker sjokolade♥

Det er stor forskjell på rå og bearbeidet kakao, både i kvalitet og mengde aktive næringsstoffer

Nyt sjokolade med rå kakao og naturlig søtning

Bearbeidet kakao har vært gjennom kraftig oppvarming og kjemiske prosesser som blant annet fjernet bitterstoffer. (type bakekakao, Freia, nestle etc som er bearbeidet) Bitterstoffer i kakao er kraftige antioksidanter og det er viktig at disse bevares for å oppnå mest mulig helseeffekt. Bearbeidingen svekker plantenæringsstoffer og endrer effekten kakao har på kroppen vår.

Fra kakaobønnene kommer råkakao, kakaomasse, kakaonibs og kakaosmør. Rå kakao er verken kjemisk behandlet eller varmet opp til over 42 grader og har de fleste næringsstoffene intakt. Rå kakao koster mer og det er fordi kvaliteten på kakaoen er en helt annen. Kakao kvalitet er som med vin og olivenolje. Hvordan kakaobønnen er dyrket, høstet og bearbeidet har alt å si for det endelige resultatet. Om du invester i kvalitet kakao, vil du få tilgang til alle de gode næringstoffene som er i kakaobønnen.

Lag sjokolade med rå kakao som er proppet med næringsstoffer og naturlig søtning. Smaker godt og kan i tillegg telles som en grønnsak! Se oppskrift på rågod rå sjokolade.

• Naturlig søtning du kan bruke til råkakao er: dadler, rå honning eller se oversikt her over alternativ til naturlig søtning.

Nyt små mengder med kvalitet sjokolade med minst 70 % kakao (helst 80 %) og naturlig søtning (kokosblomsukker, dadler, honning) hver dag med god samvittighet! Kjøp kvalitets kakao og sjokolade- med fordel økologisk og fairtrade! Her er det helsebringende plantestoffer, mineraler og antioksidanter på lik linje som i grønnsaker.

Kilder:

• Den store Supermat boken
• artikler i Helsemagasinet VOF
• Wikipedia om definisjonen om kakao og bilder
• www.forskning.no,
• Helseguiden (Dr. Paul Clayton, Forlaget Press, 2005)
• Økosjokolade.no
• www.beritnordstrand.no/mork-sjokolade-teller-som-en-gronnsak/