MANDELSMØR

Mandelsmør er veldig godt. Det er veldig dyrt å kjøpe, så det er verdt å lage hjemme. Mandler har mange gode egenskaper som er positivt for helsen. De har et høyt innhold av enumettet fett, rik på vitaminer og mineraler.

Næringstoffer i mandler:
Meget rik på E vitamin og B2, godt med B3 og folat
Mineraler: kalsium, magnesium og sink
Rik på kostfiber og proteiner
Mandler har en gunstig effekt på fettstoffene i blodet og virker blodsukkerregulerende

OPPSKRIFT MANDELSMØR

Det du trenger til 1 glass ferdig mandelsmør:

250 gram kvalitets mandler (jeg bruker økologiske mandler fra Sana bona)
1/2 ts -1 ts himalayasalt
1 blender
1 glass krukke

Slik gjør du:

  1. Legg mandlene på et stekebrett på bakepapir i ovnen i 10 min på 200 grader.
  2. Med bakepapiret flytter du mandlene rett oppi en blendere. Varme mandler gjør at fettet åpner seg raskere og blir lettere til smør.
  3. Bruk puls knappen på blenderen et par ganger før du kjører mandlene jevnt i ca 3-5 minutter. Bruk en slikkepott til å dytte mandlene på plass i bunnen underveis når blenderen stopper opp.
  4. Kjør så lenge slik at du ser at mandlene blir kremete og starter å bli litt flytende i konsistensen. Da tilsetter du himalayasalt. Bruk mengden du ønsker.
  5. Kjør blenderen videre til du får en helt ferdig flytende konsistens, men likevel med litt tekstur.
  6. Hell på et lukket glass. Kan oppbevares i kjøleskap i mange uker.
  7. Nyt på godt brød, i havregrøten, i smoothien eller i raw kaker/snacks.