You are currently viewing Avokado smoothie bowl – favoritt!

Avokado smoothie bowl – favoritt!

Avokado smoothie bowl

Denne smoothie bowlen er mettende, næringstett og nydelig på smak. Avokado gjør at den får en kremet konsistens. Varier med ulike type plantebasert melk. Når du ønsker at den skal mette ekstra kan du bruke kokosmelk. Om du ønsker en lettere variant kan du bruke havremelk. Spinat gjør smoothien ekstra grønn og næringsrik. Oppskriften gir deg noen alternativer. Avokado er selve basen i oppskriften og er en viktig ingrediens. Ellers kan du smake deg frem til din variant.

Ingredienser: 2 personer

• 1 avokado
•  1 økologisk banan
•  1 dl økologisk havregryn
•  1 ss Chiafrø
•  1 ss knuste linfrø eller hamfrø
• 1 ss kakaonibs
• 1 ss kokosflak
• 1 ss mandelsmør (kan sløyfes)
• en håndfull spinat (kan sløyfes)
• 2 ss gresk yougert
• ca 3 dl mandelmelk-havremelk eller kokosmelk (jeg varierer type melk jeg bruker)
• Om du ønsker mer søtning kan du feks bruke litt råhonning

Forslag til topping:
Kokosflak, hakkete nøtter, frø, kakaonibs, friske eller tørket bær.

Slik gjør du:

  1. Bland alle ingrediensene i en blender.
  2. Kjør til ønsket konsistens. Jeg liker min litt fast i konsistensen med litt tyggemotstand. Derfor bruker jeg mindre melk/væske i og mer havregryn enn i oppskriften. Tilsett honning om du ønsker litt ekstra søtning enn kun banan. Smak deg frem.
  3. Server i en skål og topp med det du liker.
  4.  Nyt denne næringstette smoothie bowlen til frokost eller lunch.

Superfrukten Avokado inneholder mange næringsstoffer. Avokado er mettende fordi den inneholder mye kostfiber og enumettet fett som er en god kilde til sunt næringsrikt fett. Avokado inneholder også andre næringsstoffer som folat, kalium, vitamin E, B6 og sporstoffet kobber. En halv avokado daglig kan være en passe mengde.