Pizza!!! glutenfri, vegetar, fiber og proteinrik

Denne oppskriften er italiensk inspirert og har mange gode smaker. Pizzafyll med mozzarella, Roquefort og parmesan ost. I tillegg til mye grønt. Bunnen er glutenfri og fiberrik. Det gjør pizzaen til en sunnere variant

pizza med Italienske smaker

 

Ingredienser pizzabunn (1 liten langpanne bunn)

 50 g mandelmel som du kverner fra mandler
 100 g havregryn
 1 økologisk egg
 1/2 ts bakepulver
 en klype himalayasalt
 1,75 dl vann

Ingredienser pizzafyll 

 Pesto 
 purre
 strimlet paprika
 cherry tomater 
√ Roquefort & parmesan
√ Mozarella ost (fersk eller strimlet)
 friske krydderurter: basilikum og oregano
 krydder : timian og chili
√ nykvernet pepper

Se også: Oppskrift på pesto

Slik gjør du:

  1. Bland ingrediensene til bunnen godt sammen i en kjøkkenmaskin/bolle. Massen blir ganske «flytende». Vannet fordamper under steking.
  2. Smør et tynt lag utover med en slikkepott på et stekebrett med bakepapir.
  3. Forstek i 15-20 minutter på 175 grader varmluft.
  4. La pizzabunnen hvile i ca 5 minutter (slik at den er litt avkjølt før du legger på fyllet).
  5. Start med å smøre på et lag med pesto. Legg på oppskåret purre, paprika og cherry tomater som er delt i to. Strø over krydder som timian, oregano og litt chiliflak om du ønsker litt spicy pizza. Så topper du med mozzarellaost , Roquefort og parmesan.
  6. Stekes videre i ca 10-15 minutter på 175 grader varmluft til osten er smeltet og bunnen er sprø.
  7. Legg pizzaen på et serveringsbrett og topp med frisk basilikum eller andre krydderurter.  Du kan også riste noen pinjekjerner og ha over i tillegg til ruccolablader og noen sorte oliven. 
  8. Bon Apetitt ♥

Pizzaelsker?