Magnesium og B-vitamin er det første som tappes i kroppen ved stress. Her er en liste over matkilder til B-vitamin og Magnesium som gir kroppen et naturlig tilskudd.

energi

MAGNESIUM

Mineral Magnesium (Mg)

Magnesium er et mineral som regulerer over 300 metabolske prosesser i kroppen. Magnesium bidrar til å regulere aktiviteten av enzymer, reduserer betennelse, hjelper muskel- og nervefunksjon. Magnesium brukes i behandling mot høyt blodtrykk og diabetes. Det første tegnet til magnesium mangel er ofte leggkramper.

  • Nervesystem
  • Muskelavslappende
  • Regulerer blodtrykk
  • Regulerer blodsukker

Vitamin B6 og Vitamin D fremmer opptaket av magnesium. Lavt proteinopptak (mindre enn 30 g daglig) reduserer kroppens opptak av magnesium.

Det er ikke alltid kostholdet kan dekke vårt magnesiumbehov. Det finnes andre naturlige midler som kan benyttes istedenfor et kosttilskudd i form av magnesium tabletter (kan være vanskelig å ta opp i kroppen).

Epsom salt er en naturlig kilde til magnesium. Som badesalt absorberes Epsom Salt gjennom huden og tilfører kroppen magnesium. Du kan bruke Epsom salt som fotbad eller karbad- minst 40 min for god effekt. Alternativ til Epsom salt er å bruke magnesium olje. Les mer her om fordelene og hvordan magnesium olje brukes.

Matkilder:

  • grønne grønnsaker
  • Belgfrukter
  • Nøtter (mandler og paranøtter)
  • Banan (også rik på B6 som øker opptaket)
  • kakao
  • fullkorn
  • fisk/skalldyr
  • Frø (solsikke, gresskar, sesamfrø, chiafrø, hampfrø)
  • quinoa og bokvete
  • Avokado

Grønne grønnsaker inneholder mye klorofyll. Klorofyll er det grønne i alle planter og det sentrale atomoet i klorofyll er magnesium (Mg). Brokkoli, asparges, grønnkål, grønn paprika, avokado, purreløk, spirer, alger (Spirulina og Chlorella)

grønnsaker

B-VITAMIN

B-vitaminene omfatter en gruppe vannløselige vitaminer som er viktige for nervesystemet, energistoffskiftet, fordøyelsen, huden, håret, neglene, musklene, hjertet og bloddannelsen.

  • Energi
  • Nervesystem
  • Hud
  • Tretthet og utmattelse

Behovet for B-vitaminer øker ved stress og dårlig ensidig kosthold . Hud-, hår og negleproblemer kan også skyldes mangel på B-vitaminer.

Opptaket av B-vitamin i kroppen økes av god tarmflora, C-vitaminer og magnesium. OBS! Ved tilskudd av ett enkelt B-vitamin skal det samtidig tas et B-kompleks med alle B-vitaminene.

I naturen kommer alle B-vitaminene sammen (utenom B12 som nesten bare finnes i kjøtt) og ikke isolert.

nøtter

Matkilder:

  • Fullkornsprodukter
  • grønne grønnsaker (brokkoli)
  • korn (bygg)
  • bønner
  • ris
  • nøtter
  • frø/kjerner (solsikke)
  • banan (spesielt B6)
  • Rice bran

Rice Bran er vannløselig riskli med kim. Kimen er den mest næringsrike delen av riskliet. Rice Bran er rik på B-vitaminene riboflavin (B2), niacin (B3) og B6 som bidrar til nervesystemets normale funksjon og energiomsetning. Rice bran bidrar til å opprettholde normal hud, og er spesielt bra for tørr hud. Rice Bran er også rik på antioksidanten vitamin E som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.

fullkorn

Kilder
http://www.helsekostopplysningen.no/
Knut Flyteli vitaminer og mineraler bok. http://www.flytlie.dk/cm71/