Squash, eller zucchini som det også heter, er en veldig kjent grønnsak som er spesielt mye brukt i det greske kjøkken. Squashkaker spiser jeg ofte på vandringsturene jeg arrangerer til Kreta med Jomfrureiser og oppskriften er inspirert derifra.

Squashkaker smaker kjempegodt, er ekstremt kalori- og karbohydratfattig. Squash inneholder godt med kostfiber, B-vitaminet folat, vitamin C, mineralet kalium og kalsium.

Squashkaker 4 stk

Ingredienser ♦

  • 5 dl raspet squash (ca 1 stor squash)
  • 2 egg
  • 2 små sjalott løk
  • 2 ss finhakket bladpersille
  • sitronskall fra økologisk sitron
  • nykvernet pepper og himalayasalt
  • 1 dl revet parmesan
  •  kaldpresset olivenolje eller rapsolje til steking

Slik gjør du:

  1. Sett ovnen på 180 grader.
  2. Riv squashen i en kjøkkenbolle, bruk de største hullene på rivjernet. Bland inn 1 ts salt og la det stå i 15 minutter.
  3. Flytt squashen over i et kjøkkenhåndkle og press ut all væsken. Denne prosessen er viktig for å fjerne overflødig væske, om ikke så blir stekeprosessen vanskelig.
  4. Ha squashen tilbake i bollen og bland inn egg, løk, finhakket persille, sitronskall, litt salt og nykvernet pepper. Tilslutt vender du inn revet parmesan.
  5. Fordel til 4 store spuashkaker og stek på medium varme 3-4 minutter på hver side. Når de har fått en gyllen farge, legges de i en ildfastform og 10 minutter på 180 grader i ovnen for å bli gjennomstekt.
  6. Serveres med en gang gjerne sammen med Tzatziki (youger, agurk, hvitløk og sitron) og en frisk fennikels & eple salat.

Bilde er hentet fra: www.eatingwell.com/recipe/252438/parmesan-squash-cakes/
Kilder: Næringsstoffer i squash: www.matvaretabellen.no/squash-zucchini-raa-06.085