SPIRER- Konsentrert næring

Spirer består av den konsentrerte næringen fra frøet, og har et høyt innhold av vitaminer.

Spirer frisker opp et måltid – den er sprø i konsistensen, smaker godt og ser fint ut på toppen av et smørbrød ♥

Spirer er rik på enzymer som bidrar til å fordøye maten. Det skyldes at når et frø begynner å spire, frigis alle næringstoffene i frøet. Spirer har et høyt innhold av antioksidanter og gunstige plantestoffer (spesielt klorofyll), samt vitaminer (spesielt A,B,C og E) og mineraler.

Alfa spirer- Bønnespirer -Brokkolispirer- Kløverspirer- Reddikspirer

Spirer er lett tilgjengelig i de fleste supermarked, stort sett økologisk dyrket og koster ikke mye. Du kan også spire selv. Her kan du lese mer om å dyrke dine egne spirer 

De fleste typer frø kan også spire, men belgfrukter og korn er det vanligste å bruke til spiring. Mest brukt er mungbønnespirer og alfalfaspirer. Et frø som er veldig enkelt og næringsrikt å spire er bokhvete. Her er fremgangsmåten og oppskrift på en veldig god coco crunch snackskuler med spiret bokhvete.

Varier med krydderurter og spirer i hverdagen. Det gir deg nye smaksopplevelser og næringstoffer til kroppen. Spirer brukes rå, som pynt på smørbrød eller i salater.

Kilder:

bramat.no/kosthold/matvarer/2543-derfor-bor-du-spise-spirer