quinoa3

 

 

qunioaplanten
Qunioa er et proteinrikt frø fra Andesfjellene i Sør Amerika som stammer fra spinatplanten. Den vanligste quinoaen er hvit eller gulhvit i fargen, men du kan også få den i rød og sort.

Quinoa inneholder alle de essensielle aminosyren (14% protein rå- 8% kokt).
God kilde til magnesium, jern og sink. Quinoa er glutenfritt og inneholder godt med fiber.

Quinoa passer til veldig mange retter, både til kjøtt og fisk, og er et godt alternativ til ris og pastaQunioasalat med grønnsaker og olivenolje er også er fullverdig måltid  i seg selv.

 Quinoasalat med krydderurter, grønt og olivenolje

 

Slik gjør du for å forberede en quinoasalat:

quinoa2 1. Start med å skylle quinoafrøene godt i kaldt vann.

 2Kok opp på svak varme en del quinoa og to deler vann sammen med himalayasalt i ca 10-15 min. Quinoaen er ferdig når alt vannet er kokt inn.

3. La quinoaen avkjøle seg før du tilbereder. Viktig!

4. Start å krydre quinoaen med himalayasalt, nykvernet pepper og tilsett godt med kaldpresset extra virgin olivenolje. Rør om til quinoaen får en fin konsistens.

5. Tilsett ulike friske krydderurter og/eller tørket krydder. Bruk det du liker!

  Curry, gurkemeie, spisskummen og koriander

Oregano, basilikum og timian

Persille, dill og rosemarin

6. Tilsett vårløk, rødløk, fennikel og ulike farger med paprika. Kutt opp i små terninger og tilsett i quinoasalaten.

 Klar for servering som den er eller sammen med kjøtt eller fisk!

 

Forslag til ingredienser å tilsett qunioasalaten:

kidneybønner, hvitebønner eller erter

Egg og avokado (godt og mettende)

Manchegoost, chevre eller fetaost

Ristede pinjekjerner eller gresskarkjerner

√ Pesto smaker godt til quinoasalat. Se oppskrift her.

√ Vær kreativ og bruk det du har i kjøleskapet. Det meste passer til quinoasalat!

quinoasalat2

quinoa

Quinoa inneholder alle de essensielle aminosyren og er en god kilde til magnesium, jern, og sink. Quinoa er glutenfritt og inneholder godt med fiber.