energy bar

ENERGIBAR

Full av næringstoffer- rik på proteiner, omega 3, fiber og antioksidanter!

Proteinrike energibarer er supert for en ekstra boost før trening, eller når det er litt for mange timer mellom lunch og middag. Disse energibarene er helt uten gluten, melk og sukker. De inneholder kun naturlige næringsrike råvarer som gir masse energi♦

Ingredienser

∇ Oppskriften er glutenfri, fiberrik, proteinrik og kun med naturlig søtning
∇ RÅ betyr ingen varmebehanding
-Raw Food er vegansk mat som ikke er varmet til mer enn 42 grader for å bevare enzymer og næring
∇ Bruk med fordel økologiske råvarer for optimal næring

1,5 dl Valnøtter (nøtten som er mest rik på antioksidanter)
√ 1/2 dl Chia frø (18 % protein, 38 % fiber, omega 3, kalsium og antioksidanter)              
√ 1/2 dl knuste linfrø (28 % fiber og stor kilde til omega 3)
√ 1/2 dl hampfrø   (35 % protein og omega 3, 6 og 9)                  
√ 1 dl  gresskarkjerner  (30 % protein, rik på sink og jern)
√ 1/2 dl goji bær (C-vit og antioksidanter)                             gresskarkjerner3
√1/2 dl tørket aprikos  (rik på antioksidanter)                  
√ 1,5 dl dadler (rik på fiber og kalium)                             
√ 1-2 ss kakaopulver (øker serotonin og rik på antioksidanter)            
√ 2 ss flytende okosolje 
√ litt vann

Gresskarkjerner er meget rik på protein (over 30 %!) og har et høyt innhold av aminosyren tryptofan som omdannes til serotonin i kroppen -vårt velværshormon-. Kjernene er rik på mineraler, særlig sink og jern. Gresskarkjerner er anti-parasitt og kan bidra til å ta knekken på sopp og parasitter!

Fremgangsmåte:

  1. energibarStart med å kjøre nøtter og frøene i en foodprosessor (obs! Spar noe som du grovhakker og blander inn hele til slutt).
  2. Hell blandingen over i en bolle.
  3. Så kjører du dadler, aprikos og goji med litt vann i food prossesor til du får en «paste».
  4. Videre tilsetter du kakaopulver og den flytende kokosoljen. (Unngå å varmebehandle kokosolje)
  5. Til slutt heller du tilbake nøtte/frøblandingen og kjører foodprossesoren noen runder til alt bindes sammen. Om blandingen er for tørr så tilsetter du litt mer kokosolje.
  6. Når alt er blandet sammen så heller du oppi de grovhakkete frøene og nøttene du har spart på.
  7. Press blandingen utover en brødkakeform (eller annen form) med bakepapir.
  8. Settes i fryseren i ca 2 timer før du kutter opp energibarer slik du ønsker- i biter eller stenger.
  9. Du kan fryse dem i en tett boks eller ha dem i en glasskrukke i kjøleskapet.

Energibarene er naturlig rik på proteiner -uten melk og ris protein- som oftest finnes i proteinbarene du kjøper på helsekost. Disse energibarene er i tillegg rik på omega 3, fiber og antioksidanter! 

energy bar
Hentet fra #rawsomeveganlife