Tarmfloraen er så viktig for helsen vår. Det finnes 10 ganger så mange bakterier i tarmen som det finnes celler i kroppen! Det er identifisert over 1000 ulike bakterier i mennesketarmen, som først og fremst finnes i tykktarmen, nederste del av tarmkanalen. 1-2 kg av kroppsvekten hos en voksen person består av tarmbakterier, både gode og dårlige bakterier.  For å unngå en overvekst av de dårlige bakteriene, er det fordel å spise prebiotisk (mat til de gode tarmbakteriene) og probiotisk mat (melkesyrebakterier). Gode bakterier er nødvendig for at maten skal fordøyes og næring skal tas opp.

«Lille hjernen» vår sitter i tarmene og sender signaler opp til hjernen. Gode bakterier produserer signalstoffer som kommuniserer med hjernen via lange nervetråder og påvirker vår mentale helse i høy grad. Den påvirker hukommelsen, konsentrasjonen og sinnstemning.

Milliarder av tarmbakterier vedlikeholder tarmslimhinnen, fordøyer maten, produserer ulike næringsstoffer og styrker immunforsvaret. Over 75 % av immunforsvaret vårt sitter i fordøyelsen og en god tarmflora er viktig for å holde oss friske og raske

Prebiotika og Probiotika

Probiotika og prebiotika er ikke det samme. De blir noen ganger forvekslet, men begge er avgjørende for vår tarmhelse. De bidrar til å forbedre fordøyelsesfunksjoner og styrke immunsystemet!

Probiotika (gresk: pro + bios, som betyr «for livet») er gode bakterier som bidrar til å holde den naturlige balansen av mikrober i tarmen. Prebiotika er karbohydratholdige plantefibre – fruktoligosakkarider og polysakkarider. Fiberne går ufordøyd via tynntarmen og taes opp i tykktarmen av våre tarmbakterier. Prebiotika gir altså næring til de gode tarmbakteriene. Et prebiotisk fiber må være motstandsdyktig ovenfor magesyre, nedbrytningen av enzymer og absorpsjonen i øvre tarmsystem (tynntarm).

PREBIOTISK mat er mat som gir næring til gode bakterier i tarmen

PROBIOTISK mat er mat som inneholder og tilfører gode bakterier til tarmen

Det anbefales å innta 5 gram prebiotiske fibre daglig
Det totale anbefalt fiberinntak er 25–30 gram daglig

PREBIOTISK MAT

Kilder til prebiotika er fruktooligosakkarider (inulin) og galaktooligosakkarider.

Prebiotisk mat finnes i fiberrike matvarer:

  løk, purre, vårløk, hvitløk
(Hele løkfamilien inneholder inulin. Hvitløk inneholder mest med rundt 15% og purre/løk rundt 5 – 10%)

 artisjokk

 asparges

♥ tomater

 bananer  0,5% inulin

♥ belgvekster

 valnøtter-  øker forekomsten av flere bakterier, som Lactobacillus

Psyllium husk/loppefrø/fiberhusk

 havre- prebiotisk kostfiber betaglukan
Jeg er stor FAN av havre og spiser enten havregrøt eller Bircher Muesli/kjøleskapsgrøt hver morgen.
Prebiotisk Bircher Muesli/Kjøleskapsgrøt til frokost ?

Prebiotisk søtningsstoffer:
FruktoOligoSakkarider – inulin – vannløselige fiberstoffer som stimulerer fordøyelsen som finnes i:
Yacon sirup

FOS 

PROBIOTISK  MAT

Probiotisk mat finnes i disse matvarer:

Yougert

  • syrnet melk med melkesyrebakterier

Kefir  

  • fermentert kumelk rik på levende mikroorganismer

Sauerkrauft

  •  fermentert/gjæret surkål, rik på lactobacillus eller bifidubacterium.

Miso

  • gjærede soyabønner

Kombucha

  • fermentert te som inneholder store mengder probiotika bakterier

Kilder

  • Bilder: Shutterstock
  • www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Manipulating+the+gut+microbiota+to+maintain+health+and+treat+disease#
  • www.healthline.com/nutrition/11-super-healthy-probiotic-foods#section7
  • www.prebiotin.com/foods-containing-prebiotics/
  • www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955286317301110?via%3Dihub
  • 9 matvarer som får orden på magen din

Health Benefits of Prebiotics