Pranayamapust er en pusteøvelse som gir energi og vitalitet i hele kroppen.

Prana betyr livskraft
Yama betyr kontroll
PRANAYAMA

 Kontroll på pust, energi og følelser  
 ♦Indisk Sanskrit

Pust

Pranayama pust

En dyp pust roer ned kropp og sinn umiddelbart. Pusten hjelper kroppen både til å slappe av og er vår viktigste kilde til energi. Ta et avbrekk fra det du gjør når du kjenner at stress tar overhånd. Ofte er det kun snakk om noen minutter med aktiv konsentrert pust for å hente seg inn igjen.

Pranayamapust er en vekselpust mellom høyre og venstre nesebor som balanserer det parasympatiske og det sympatiske nervesystemet. Vi kan aktivisere det parasympatiske nervesystemet som roer ned kroppen ved å puste inn i  venstre nesebor (lukke høyre nesebor). Ved å puste inn i det høyre nesebor (lukke venstre nesebor) aktiviserer vi det sympatiske nervesystemet som gir kroppen energi.

Parasympatiske og sympatiske nervesystemet

  • Det autonome nervesystemet  deles inn i det parasympatiske nervesystemet som er aktiv ved hvile og det sympatiske nervesystemet som er aktiv ved stress.
  • Det parasympatiske nervesystemet reduserer puls og blodtrykk. Det øker aktivitet i mage/tarm og stimulerer blant annet spytt og magesaft slik at maten blir fordøyd skikkelig.
  • Det sympatiske nervesystemet øker puls, blodtrykk og blodsirkulasjon. Det stimulerer binyremargen til å skille ut stresshormon adrenalin og kortisol. Det setter kroppen i beredskap til å håndtere stress og påkjenninger.

PRANAYAMA PUSTEØVELSE

pranayama pust

Sett deg i en behagelig stilling på gulvet eller i en stol. Ha ryggen strak og oppreist.

Høyre tommel lukker høyre nesebor og høyre ringfinger lukker venstre nesebor.

Pekefinger og langemann kan plassert på det tredje øye mellom øyebrynene eller legges inn i håndflaten.

Begynn å puste sakte og rolig inn i et nesebor av gangen. En vekselpust mellom et nesebor av gangen mens du lukker det andre. Hold pusten litt inne for hver gang du veksler mellom hvert nesebor.

Pust jevn, dypt og rolig.

Denne videoen demonstrerer pusteøvelsen:

Ta et avbrekk fra det du gjør når du kjenner at stress tar overhånd. Ofte er det kun snakk om noen minutter med aktiv konsentrert pust for å hente deg selv inn igjen.