Our mind change the body- but do the body change our mind?

Effekten av Power Pose er vel dokumenter. Harvard utdannet sosial psykolog Amy Cuddy har gjort flere forskninger på hvordan kroppsholdningen påvirker oss mentalt. Grunnleggerene av NLP Coaching, blant annet Anthony Robbins og John Grinder har også forsket på sammenhengen mellom hvordan kroppsspråk, og vår mentale tilstand påvirker hverandre.

Forskningen viser at ved å være i en Power Pose stilling i bare 2 minutter, så blir selvfølelsen og mestringsfølelsen styrket betraktelig. En blir villig til å ta høyere risiko, og følerer seg tryggere på seg selv. Om du i tillegg gjentar kraftige affirmasjoner for deg selv kan det gi deg den boosten som skal til for at du gjør det du ønsker!

Effekten av Power Pose påvirker oss ikke bare mentalt, men det påvirker også hormonene i kroppen. Testosteronnivået i kroppen økes, som er hormonet som gir styrke og dominans, og stresshormonet kortisol senkes.

Sjekk ut den interessante videoen til Amy Cuddy’s Ted talk og finn ut mer om hvordan kroppspråket vårt påvirker oss mentalt.

Hentet fra www.yinyoga.com    🙂

Power pose

2 minutter med en POWER POSE øker testosteron i kroppen og senker stresshormonet kortisol. Før et intervjue, et foredrag eller en viktig fysisk eller mental prestasjon i livet ditt. Stå med hendene i været i 2 minutter!!

Elisebilde2


Power Pose

♦ Strekk hendene i været.
♦ Trekk skulderbladene bakover og senk armene ørlite grann slik at du er sterk og rett i ryggen.
♦ Kjenn at du aktiverer magemusklene.
♦ Hold fokus på en positiv sterk intensjon!
Stå med hendene i været i minimum 2 minutter- gjerne opp mot 5 minutter!


 

Kilder: Sosial psykolog Amy Cuddy’s og Anthony Robbins forskning og dokumentasjon. www.yinyoga.com