Jod (I) er et essensielt sporstoff som er nødvendig for at skjoldkjertelen skal kunne lage livsviktige stoffskiftehormoner. De viktigste er Fritt Tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3).  Disse hormonene styrer blant annet kroppens energiomsetning, varmeproduksjon, oksygenforbruk, normal utvikling av hjerne og nervesystemet.

Alle mennesker trenger jod. Hver celle i kroppen trenger jod for å kunne fungere. Jod er et universelt næringsstoff som regulerer hormoner og metabolisme, forbedrer hjernens utvikling og funksjon og virker avgiftende i forhold til gifter, sopp, bakterier, parasitter og tungmetaller. Jod virker som et adaptogen, dvs. det har en balanserende effekt på mange systemer i kroppen.

  • 80 % av jod i kroppen er samlet i skjoldbrukskjertelen
  • Jod inngår i to stoffskiftehormoner, tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3), som er nødvendige for at skjoldbrukskjertelen fungerer og regulerer stoffskiftet i kroppen
  • Jod er et grunnstoff som tilhører samme gruppe som klor og fluor; halogenene
  • Fluor (i tannkrem) og klor (drikkevann/bassenger) konkurrerer med jod om samme skjoldbruskkjertel reseptorer. Å ha nok jod bidrar til å beskytte og av gifte skjoldbruskkjertelen mot overflod av disse halogenene.

Jod mangel? 

Ved vedvarende mangel på jod kan det føre til struma, hvor selve skjoldbruskkjertelen blir forstørret. Man kan også etterhvert utvikle lavt stoffskifte, og det kjennetegnes av flere symptomer;

  • Sprukne negler og håravfall
  • Muskelsmerter og hovne ledd
  • Uforklarlig vektøkning
  • Depresjon
  • Kald, fryser lett
  • Prikking i huden og svimmelhet
  • Uregelmessig menstruasjon
  • Økt søvnbehov

Hva er gode kilder til jod?

Jod kan ikke dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke. Fra naturens side er jordsmonnet i Norge relativt fattig på jod, og fra 1950- tallet frem til nå, har det derfor vært vanlig prakis i landbruket å tilføre jod til dyrefôret. Melk og meieriprodukter er på grunn av dette en god kilde til jod om du tåler melkeprodukter.

Hvit, mager fisk er en god kilde til jod og bidrar med opptil 90 mikrogram per 100 g fisk. All sjømat inneholder jod og spesielt kelp (tang). De fleste av oss spiser mindre fisk enn anbefalt, så det største jodinntaket i vanlig norsk kosthold kommer fra melk og ost, fordi kyrenes fôr er jodberiket.

 

 Ulike jodkilder

  • Saltvannsfisk og skalldyr (mager fisk inneholder dobbel så mye jod som fet fisk. Opptil 90 mikrogram per 100 g fisk.)
  •  Meieriprodukter er en viktig kilde til Jod og egg (pga dyrefôret er tilsatt jod)
  • Uraffinert himalayasalt inneholder over 84 mineraler og sporstoffer, samt naturlig jod.
  • Tang og tare- spesielt KELP. Havplanter inneholder mer jod enn landplanter (visse tangsorter har opp til 4,5 gram jod pr. kg tørrvekt)

Tilskudd:

  • kelp tabeletter
  • tang pulver
  • høyoppløst jod i dråpeform  Lugol’s-solution
  • Probioform Jod inneholder naturlig  atomisk jod i etylalkohol i flytende form (atomisk menes at det bare er grunnstoffet jod, det vil si at det ikke er i kombinasjon med andre stoffer).
  • Atomisk jod er veldig effektiv og enkel å bruke i kroppen av stoffskifte prosesser og avgiftning. Denne spesielle formen for jod påvirker ikke skjoldbruskkjertelen like mye som kaliumjodid, men bidrar til god skjoldkjertelhelse uten å overbelaste skjoldbruskkjertelen. Atomisk jod kan være spesielt svært nyttig mot cyster i brystene. Det kan også brukes ved muskelknuter i livmoren og endometriose for å motvirke østrogendominans på lengre sikt. Denne form for jod kan brukes av deg som har problemer med skjoldbruskkjertelen. Det kan gi mye mer energi uten å være overstimulerende

Hva kan jod gjøre for kroppen?

– Støtter hormonell balanse (stoffskifte/skjoldbruskkjertelens helse)
– Jod er avgjørende for de normale fysiske og mentale funksjonene. Gi økt fokus og mental helse
– Avgiftning av kvikksølv, bly og giftige halogener som bromid, fluor og klor
– Jod er styrkende på immunforsvaret og dreper virus, bakterier, parasitter og sopp. Jod har sterke bakteriedrepende egenskaper, derfor brukes den også til å behandle hud som har blitt soppinfisert eller ved problemer med candida. 

Hvor mye jod trenger man daglig?

  • Voksne menn og kvinner
    • Over 10 år: 150 mikrogram (Norske grenser er ekstremt lave i forhold til EU/USA)
  • Gravide og ammende
    • Gravide: 175 mikrogram
    • Ammende: 200 mikrogram
    • Over halvparten av norske kvinner og gravide ikke får dekket dagsbehovet for jod
  •  Øvre grense for daglig inntak er 1000 mikrogram i Norge

Fremmer opptaket: Selen og jern. Samt C-vitamin.
Hemmer opptaket: Rå brokkoli, blomkål, kål og grønnkål blokkerer jod-opptak. Samt sennep.
Jodopptaket, skjoldbruskkjertelens funksjon, kan forstyrres av for lavt inntak av selen og jern.

De tre pionerene på jod som næringsstoff, legene Guy Abrahams, David Brownstein og Jorge Flechas, har kommet fram til at de fleste av oss har et behov for et tilskudd på så mye som 50 mg jod per dag! (så en kan øke det anbefalte norske jod inntaket uten bekymring). Hvordan de har kommet fram til dette er gjengitt i boka «Iodine: why you need it, why you can’t live without it», av Dr. David Brownstein. En god kilde til mer kunnskap om Jod er også: The Iodine Crisis: What You Don’t Know About Iodine Can Wreck Your Life av Lynne Farrow.

Kilder:

  • www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/jod
  • www.nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/jodmangel-37262.html?page=all
  • www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost–Kosttilskudd/Vitamniner-og-mineraler/Mineraler-og-sporstoffer-/Jod-I-/
  • http://www.kinsarvik.no/kosttilskudd/vitaminer–mineraler/mineraler/probioform-jod-15-ml
  • http://www.matogliv.no/?p=814#
  • https://aetherblogg.com/2014/02/14/bok-the-iodine-crisis-del-5-hvordan-ta-jod-tilskudd/
  • Bilder Shutterstock og KK