Hormoner er kjemiske stoffer som dannes i hjernen, fettvev, tarmer og kroppens kjertler. Hormon stoffer transporteres via blodbanen.

Naturlig lykkestoffer                    

Endorfiner

Endorfiner er biokjemiske stoffer i kroppen, som lindrer smerte og gir en følelse av velvære.

Endorfiner oppstår når man blir utsatt for sterke følelser, som stress, redsel, lykke, forelskelse, under sex, eller til og med når en spiser sjokolade. Endorfiner utløses også gjennom akupunktur. Til forskjell fra mange andre signalstoffer blir endorfin værende i blodet i mange timer etter at de er laget.

Endorfiner gjør en glad, kvikk, og kalles ofte »lykkehormonet» eller »kroppens eget morfin.»

Disse signalstoffene utløses også når en slår og skader seg. De kjemiske stoffene lindrer smerten og gjør det enklere å takle eventuelle skader. Endorfiner blir produsert i bukspyttkjertelen, sendt ut i blodet, oppover ryggraden og til hjernen.

Kroppen produserer endorfiner når vi ler, ved seksuell aktivitet, når vi har smerter, men fremfor alt når vi bedriver fysisk aktivitet.

Mosjon og fysisk aktivitet får kroppens endorfinproduksjon til å stige. Hvis vi først kommer i gang med fysisk aktivitet er endorfinene med på å hjelpe deg til å fortsette treningen. Av samme grunn kan mosjon være utmerket hjelp mot smerter. Kroppen fremstiller sin egen smertestillende medisin, i tillegg til å gjøre oss lykkeligere.

Trening som utløser mest endorfiner kan være jogging, sykling, skigåing, kraftig vektløfting og andre aktiviteter som innebærer høy stimulering av musklene. Endorfiner er alltid til stede i kroppen vår selv når vi ikke bedriver fysisk aktivitet. Det utløses litt hver gang vi ler eller gjør andre hyggelige aktiviteter.

Serotonin

Serotonin er signalsubstans i nervesystemet og er viktig for regulering av kroppstemperatur, humør, søvn, seksualitet og appetitt. Serotonin finnes bl.a. i tarmceller, blodplater og dessuten i visse områder av hjernen (lillehjernen og hypothalamus) og ryggmargen. Serotonin er en såkalt nevrotransmitter, eller et spesialisert molekyl som hjelper impulsene å gå fra en nervecelle til neste.

Serotonin har stor betydning for humør og velvære.

Serotonin finnes i medisinske preparater mot depresjon og finnes i ulik mat. Kakao stimulerer serotonin som gir oss en velværsfølelse. Det er derfor vi ofte tyr til sjokolade når vi trenger oppmuntring:-) Tryptofan er en aminosyre som omdannes rask i kroppen til serotonin gjennom enzymatiske reaksjoner. Tryptofanrik mat er kalkun, lammekjøtt, spirulina, lever, torsk, krabbe, egg, ost, yougert og gresskarkjerner.

Det ser ut til at lys øker serotoninnivået, mens lysmangel fører til lavere serotonin, noe som forklarer hvorfor mange opplever vinterdepresjon eller rett og slett dårligere humør i mørketiden.

Det kan dermed være lurt for dem som lider av vinterdepresjon å unngå for lavt karbohydratinntak på vinterstid. Mange opplever at kaffein og karbohydrater hjelper mot lett depresjon og dette skyldes at disse stoffene øker serotoninnivået. Det er fornuftig å velge langsomme karbohydrater som fullkorn, linser, bønner og naturlig søtning. Da varer effekten lenger fordi fiber taes langsommere opp i tarmen og man unngår andre negative effekter av raske karbohydrater som høyt blodsukker. Det er viktig å merke seg følgende: Mens karbohydrater ser ut til å øke utskillelsen av serotonin i hjernen, øker de ikke selve serotoninprodukjonen.

Kronisk underforbruk av proteinrike matvarer som fisk, kjøtt, egg, kylling, belgvekster mm fører til lavere inntak av tryptofan og dermed serotoninproduksjon. Det er dermed viktig å opprettholde et riktig inntaket av proteinrik mat, og spesielt fet fisk som senker kortisol nivået i kroppen som er stresshormonet vårt.

lykkehormon

 

Kilder: Ulike artikler på nett og bøker, samt wikipedia