Krydret glutenfrie frøknekkebrød

Knekkebrød er et godt alternativ til brød. Denne oppskriften er basert på ulike frø og gir både proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater som er mettende og energigivende.

Frøknekkebrød

Ingredienser,  1 stekebrett

  •  1/2 dl hampfrø
  •  1/2 dl chiafrø
  •  1/2 dl sesamfrø
  •  1 dl gresskarkjerner
  •  1 dl solsikkekjerner
  •  1 ss psyllium husk
  •  1 dl bokhvetemel
  •  1/2-1 ts himalayasalt/urtehavsalt
  •  2 ts av ditt favoritt krydder (basilikum, oregano, timian, gurkemeie etc…)
  •  1/2 dl kokosolje
  •  2 dl kokt vann (80 grader)

Slik gjør du:
glutenfrie fiberrike knekkebrød

  1. Sett ovnen på 150 grader, varmluft.
  2. Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle og rør godt.
  3. Tilsett kokosolje sammen med kokt vann og tilsett det tørre. La blandingen svelle minst 5 min.
  4. Gjør klar stekebrett med bakepapir og fordel blandingen i et jevnt tynt lag utover stekebrettet med en slikkepott. Blandingen er litt geleaktig i konsistensen. Chiafrø bidrar til at blandingen binder til seg væske og sveller opp.
  5. Rut opp med pizzahjul i passe store knekkebrød deler og dryss over litt ekstra urtesalt og litt krydder før stekebrettene settes i ovnen.
  6. Stekes ca 1 time på 150 grader. (grunnen til lav temperatur er for å bevare fettsyrene i stabil form. Fettsyrene i frø endrer struktur over 150 grader. Du kan gjerne bruke lavere temperatur om du har tid.)
  7. Underveis i steketiden bytt plass på stekebrettene og på slutten av steketiden når knekkebrøene begynner å bli ferdig så løsner du bitene fra hverandre og bytter litt plass slik at de blir jevnt stekt.
  8. Legges på rist og avkjøles helt før de lagres i en tett boks.

#frøknekkebrød #glutenfrieknekkebrød  #fiberrikeknekkebrød

Frøknekkebrød