Kraft i kosten er kommet tilbake for fullt! Tidligere så lagde mødrene kraft fra fisk/kjøttben. Det er fortsatt mange som er flinke til å lage kraft selv, men nå er det heldigvis godt utvalg av ren bærekraftig kraft på markedet. Stange lager kyllingkraft fra gårdskylling. Jacobs utvalgte har kraft fra fisk, lam og kylling.

Kraft inneholder gelatin, -et protein. Gelatin utvinnes ved å koke kraftbein av fisk, fugl, storfe eller vilt. Etterhvert trekkes kollagenet ut og du sitter igjen med en gelatinrik kraft. Kollagen utgjør en stor andel av vår hud (opp til 75%), vårt bindevev og våre ledd. Gelatin/kollagen kan bygge opp alt bindevev i egen kropp! Gelatin er også godt for fordøyelsen og bidrar til god magesyreproduksjonen. Kraft er også en kilde til mineraler som magnesium, kalsium og fosfor.

KRAFTGRYTE  2 personer

300 g grønne linser-  f.eks Go green  Protein og jernrik
2 gulrøtter hakket i små terninger
1 finhakket purre     prebiotisk mat
2-3 blomkålkvister i små biter eller andre grønnsaker
2-3 ss kraft (egen kraft eller fra Stange kraft eller Jacobs utvalgte)
 3 dl vann
himalayasalt/havsalt og nykvernet pepper

tilsett valgfritt finhakket urter og hvit geitost (Tine Balsfjord)

Slik gjør du:
kraft grønnsaksgryte

  1. Start med å frese opp grønnsakene i rapsolje i en jerngryte. Min Le Creuset er unnværlig!
  2. Når grønnsakene begynner å bli møre tilsett salt, pepper og litt urter.
  3. Tilsett vann og kraft. La det koke på svak varme 5 minutter.
  4. Tilslutt tilsettes linsene. De trenger ikke kokes, kun varmes opp.
  5. Server med friske finhakket urter. Hvit geitost fra Tine Balsfjord hever smaken i gryten. Den smelter når du legger noen biter direkte oppi serveringsbollen.
  6. Kraftgryte som varmer og styrker ♥

#kraftgryte

Gry Hammer om kraft i kosten;

Mot i brøstet, vett i pannen, kraft i ben og armer!