Knekkebrød med røde linser, frø og gurkemeie
– glutenfri protein og fiberrike knekkebrød

• Sprø smakfulle knekkebrød er så godt. Denne oppskriften er basert på linser som er en belgvekst som vi absolutt bør spise mer av. Inneholder godt med proteiner, jern og fiber. Jeg testet med å tilsette det gyldne krydderet gurkemeie som er betennelsedempende rik på antioksidanter. Oppskriften er protein & fiberrik og inneholder langsomme karbohydrater som er mettende og energigivende •

Ingredienser,  1 stekebrett

  •  1 dl røde linser (husk å bløtlegg dem først)
  •  1/2 dl chiafrø
  •  1/2 dl linfrø
  •  1 dl gresskarkjerner
  •  2 ss psyllium husk
  •  2 ss bokhvetemel
  •  1/2-1 ts himalayasalt/urtehavsalt
  •  1 ts av ditt favoritt krydder (Feks: basilikum, oregano, timian, )
  • 2 ts gurkemeie (valgfritt)
  •  2 ss virgin kokosolje
  •  2 dl kokt vann (80 grader)

Slik gjør du:
glutenfri protein & fiberrike knekkebrød

Dagen før: Kjøp tørre røde linser. Skyll og bløtlegg linsene over natten eller minst i 12 timer.

  1. Sett ovnen på 150 grader, varmluft.
  2. Skyll de bløtlagte linsene og legg dem på et håndkle eller papir for å tørke av seg.
  3. Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle og rør godt. Tilsett linsene.
  4. Bland kokosolje sammen med kokt vann (80 grader!) og tilsett det tørre. La blandingen svelle minst 5 min.
  5. Gjør klar stekebrett med bakepapir og fordel blandingen i et jevnt tynt lag utover stekebrettet med en slikkepott. Blandingen er litt geleaktig i konsistensen. Chiafrø bidrar til at blandingen binder til seg væske og sveller opp.
  6. Rut opp med pizzahjul i passe store knekkebrød deler og dryss over litt ekstra urtesalt og litt krydder før stekebrettene settes i ovnen.
  7. Stekes ca 45 min – 1 time på 150 grader helt til knekkebrødene blir sprø. (grunnen til lav temperatur er for å bevare fettsyrene i stabil form. Fettsyrene i frø endrer struktur over 150 grader.)
  8. Underveis i steketiden så kan du løsne knekkebrød bitene fra hverandre og bytter litt plass slik at de blir jevnt stekt.
  9. Legges på rist og avkjøles helt før de lagres i en tett boks.

#knekkebrød #glutenfri #fiberrik #proteinrik