Forbruket av kjøtt har økt betraktelig de siste årene. Nordmenn spiser i gjennomsnitt oppimot 75 kg kjøtt i året, mens inntaket av fisk kun er 35 kg. Av dette er mye bearbeidet. Vi velger ofte pølser, farsedeiger, bearbeidet fiskeprodukter som fiskekaker, fiskepinner, oppdrettsfisk etc. Det betyr at vi spiser mindre rent kjøtt og fersk fisk. En varier og sunn ukesmeny kan bestå av minst en kjøttfri dag.

Med tanke på et bærekraftig miljø, dyrevelverd og god helse kan du med fordel velge å spise mer fisk og mindre kjøtt. Spis også mer plantebasert mat og legg inn en kjøttfri dag i uken.

Husk at i tillegg til animalske produkter (kjøtt og fisk) får proteiner fra egg, korn, frø, belgvekster og melkeprodukter. Et godt alternativ til kjøtt er belgvekster (bønner, linser og erter). Belgvekster inneholder rikelig med protein, fiber, jern, kalsium og b-vitaminer.

Frøtyper som er rik på protein:

  • Quinoa 14 %
  • Chiafrø 18 %
  • Gresskarkjerner 30%
  • Hampfrø 35%

Andre kilder:

  • Nøtter 10-20 %
  • Korn 8-14 %
  • Bønner/linser 14-18 %
  • Egg 13 %

grønnsakergrønnsaker

En variert og sunn ukesmeny med ulike proteinkilder kan bestå av:

  • 2-3 dager med fersk fisk/skalldyr
  • 3-4 dager med kvalitet kjøtt (gårskylling, lam, viltkjøtt, etc)
  • 1 dag med vegetar (Eks. Grønnsakswok, bønne/linsegryte eller en salat med egg og avokado). Vær kreativ, det finnes et hav av muligheter!

Hva vil du lage på din kjøttfrie dag??
(Det vil si en vegetarrett som ikke inneholder kjøtt eller fisk.)

image
Quinoa eller rissalat er et godt alternativ.

Lenker til inspirerende matblogger:

#kjøttfridag #godetiltak #bærekraftig mat #spisvariert #spismergrønt #ren mat

grønnsaker

Kilder: SSB, bærekraftig mat