Kaffeplanten «Arabica» blir dyrket mest i Sør-Amerika, men også andre deler av verden.

kaffetreet kaffetreet2

kaffebønner

Kaffe inneholder en rekke stoffer som påvirker vår biokjemi. Kaffe virker spesielt inn på hjernen og sentralnervesystemet. Det er koffein som er den dominerende sentralstimulerende komponenten som utskiller stresshormonene adrenalin og syntesen av kortisol. Koffein i kaffe går inn i blodet og til hjernen, som øker utskillelsen av hormonene, som gir en oppkvikkende effekt og skjerper hjernen. Det er det som gjør at kaffe gjør oss våken og energisk!

Kaffe inneholder store mengder antioksidanter og andre aktive stoffer. Flere studier viser at kaffe beskytter mot mange sykdommer og lidelser. Derimot kreft (spesielt lever kreft), diabetes 2, hjerneslag, alzheimer og hjerte/kar sykdommer. Selv om kaffe kan gi enkelte akutt økt blodtrykk, ser den ikke ut til å påvirke blodtrykket over tid.

Det er både fordeler og ulemper med kaffe, som med det meste annet. Kaffe inneholder antioksidanter som beskytter kroppen vår, men samtidig er kaffe en stimulerende drikk som kan belaste nervesystemet vårt i store mengder. Så drikk moderate mengder kaffe i forhold til din helse/livsstilssituasjon.

kaffebønneripose

 

Koffein er et bitter, krystallisk stoff som finnes naturlig i ulike frø, blader og frukter. Det tilhører gruppen alkaloider, nitrogenholdige stoffer, med stimulerende virkning på mennesker og dyr. Andre alkaloider er: kokain, morfin og nikotin.

 

Kaffes påvirking:

♦ Kaffe inneholder antioksidanter som beskytter kroppen vår.

♦ Kaffe stimulerer nervesystemet og gjør oss våken og energisk.

♦ Kaffe i store mengder sammen med mat reduserer opptak av jern. De med jernmangel og anemi bør drikke moderate mengder.

♦Kaffe inneholder oksalsyre og koffein som reduserer opptak av næring i maten. Spesielt  mineralene: sink, jern og kalsium. Så en tommelfinger regel er å unngå å drikke kaffe sammen med inntak av vitaminer/næringsrik mat. Vent ca 1 time når du har mulighet!

♦ Kaffe har en sur PH verdi og for stort inntak har en negativ effekt på PH verdien i kroppen som påvirker blant annet fordøyelsen.

♦Kaffe inneholder antibeitestoffer som skal beskytte kaffefrøene mot å bli spist. Disse stoffene kan være giftige i store doser og dette kan være grunnen til at noen med sensitiv mage opplever å få løs mage av for mye kaffe.

♦Koffein stimulerer nervesystemet og adrenalin og kortisol utskilling i kroppen. Personer som sliter med utbrenthet pga langvarig stress skal være oppmerksomme på å unngå for mye stimulans fra f.eks kaffe fordi kortisol (langtidsstresshormon) allerede er belastet fra før.

♦ Kaffe er vanndrivende. Derfor bør du drikke et glass vann til en kopp kaffe!

kaffekopp

Hvor mye kaffe og mengde koffein?

  • Daglig anbefaling er 200-300 mg pr dag (tilsvarer 2 til 3 kopper).

■ Espresso kaffe-120 mg koffein pr dl(Espresso inneholder mest antioksidanter)
■ Vanlig trakte kaffe- 60 mg koffein pr dl
■Nespresso Espresso Capsules – 55-65 mg koffein
■Nespresso Lungo Capsules – 77-89 mg koffein
■Decaf Espresso, Single Shot – about 8 mg

Hvor lenge er koffein i kroppen?

Etter 30 min er den største mengden koffein i blodet. Det avtar til halve mengden etter 3-4 timer. Koffein blir omdannet -metabolisert- av enzymer i leveren og forsvinner ut av kroppen via urinen.

Velg kvalitetskaffe og forsøk å kverne kaffebønner selv

image

www.covin.no selger fersk kaffe og kaffeutstyr.

 

Det er flere og flere aktører i kaffemarkedet som har fokus på fairtrade produksjon og som dyrker økologisk kaffe. Dvs at kaffeplanten blant annet ikke sprøytes og at plantasjen drives utifra gode normer og regler.

Det er skikkelig luksus å kjøpe hele kaffebønner og kverne selv. Med en enkel kaffekvern kan du kverne ferske kaffebønner. Duften og smaken er helt himmelsk! Forsøk å lag nykvernet kaffe med mandelmelk og strø over ekte kanel. En kopp lykke♥

 

 

Kjøp kvalitetskaffe og nyt din kaffe uten å overdrive. Husk vann ved siden av kaffekoppen! Hva med å erstatte kaffe med en god chai te, grønn te eller urte te i blant? Les her om te.

kaffekos

 

Kilder: Helsemagasinet VOF, www.authoritynutrition.com, covin.no