Hummus- blanding av kikerter og tahini

Kikerter er en belgvekst som inneholder mineraler som bidrar til å bygge sterke bein, proteiner til å bygge muskler og hele B-vitamin-trioen som styrker nervesystemet. Sammen med knuste sesamfrø (tahini) så inneholder hummus alle aminosyrene kroppen trenger. Kikerter mangler aminosyren methionin for å kunne tilføre kroppen alle de essensielle aminosyrene den ikke kan lage selv. Sesamfrø er rik på methionin og tahini i hummusen gjør den derfor til en fullverdig proteinkilde.

Hummus oppskrift

Ingredienser:

250g hermetiske kikerter, skylt i vann   F.eks Go green økologiske kikerter
√ 1 ss tahini
√ 1 knust hvitløksfedd
√ 3-4 ss god kaldpresset olivenolje
√ 1 ts spisskummen
√ 2-3 ss sitronsaft
paprikapulver eller kajennepepper


Fremgangsmåte:

  1. Ha alle ingrediensene  i en foodprosessor og kjør til alt er godt blandet
  2. Tilsett eventuelt litt mer olje/sitron for å få en jevn god konsistens
  3. Hell hummusen over i en skål og tilsett f.eks hakket urter, paprikapulver (kajennepepper) og olivenolje

Serveres som dip til grønnsaker eller som tilbehør til matretter.
Hummus hører til den tradisjonelle midtøst retten falafel og tabbouleh. Du finner oppskrifter på nett om hvordan lage hjemmelagd falafel og tabbouleh. Noe som er veldig godt!

#hummus #kikerter #tahini

Belgvekster- the future of food!