BØNNEHUMMUS

Belgvekster inneholder mye næring og lite kalorier. De inneholder godt med planteprotein og fiber som er mat til de gode tarmbakteriene våre. Derfor bør vi inkludere bønner, linser og erter i det daglige kostholdet vårt. Vi bør spise mer planteprotein og fisk, og redusere kjøttinntaket.

Hummus i ulike varianter er derfor ypperlig å spise for å få i seg mer belgvekster. Den orginale hummus lages med kikerter, men denne varianten er med hvite bønner og soltørket tomat som gir en veldig spennende smak og konsistens. Hvite bønner inneholder nesten 7 gram planteprotein og fiber pr 100 gram. Med kun 98 kcal. I tillegg til vitaminer og mineraler, spesielt B-vitamin, jern og kalium. Soltørket tomat er spesielt rik på kalsium, magnesium og jern, i tillegg til K2 vitaminet og niacin. Selv om væsken fra tomaten er borte inneholder soltørkede tomater antioksidanter og plantestoffet lykopen.

Belgvekster er miljøvennlig og billig mat. Lav i kalorier og høy i næring! Rik på planteprotein og fiber som er bra for tarmhelsen vår.

Hummus med hvite bønner og soltørket tomater

Ingredienser:

  • en boks hvite økologiske bønner (230 g fra Go Eco eller Go Green)
  • 1 dl økologiske soltørket tomat
  • 3 ss kaldpresset økologisk olivenolje
  • 1-2 ts tørket timian, oregano og basilikum (eller friske krydderurter)
  • nykvernet pepper

Slik gjør du:

  1. Start med å skylle bønnene i kaldt vann
  2. Bland alle ingrediensene sammen i en blender
  3. Blend godt sammen og smak deg frem til du får rett smak og konsistens
  4. Bruk mer olivenolje om det trengs
  5. Server som pålegg på et godt surdeigsbrød eller frøknekkebrød. Eller som en vegetar siderett.

#hummus #hvite bønner #soltørket tomat #planteprotein #fiber

Kilder

www.matvaretabellen.no