Kikerter er en belgvekst som inneholder mineraler som bidrar til å bygge sterke bein, proteiner til å bygge muskler og hele B-vitamin-trioen som styrker nervesystemet. Sammen med knuste sesamfrø (tahini) så inneholder hummus alle aminosyrene kroppen trenger. Kikerter mangler aminosyren methionin for å kunne tilføre kroppen alle de essensielle aminosyrene den ikke kan lage selv. Sesamfrø er rik på methionin og tahini i hummusen gjør den derfor til en fullverdig proteinkilde.

Gurkemeie er et medisinsk krydder som inneholder stoffet curcumin, som blir kalt «naturens kortison». Det er en kraftig antioksidant og stoffet virker på alle enzymer som forårsaker betennelsestilstander. Krydderet har også en smertelindrende effekt og forskere hevder det kan forebygge en rekke kroniske sykdommer med sin antiinflammatorisk og stimulerende effekt på immunforsvaret.

Kombinasjonen med gurkemeiekrydder tilsatt i hummus blir en spennende og næringsrik smakssetting!

Gurkemeie Hummus

Ingredienser:

♥  250 g hermetiske kikerter, skylt godt i vann    F.eks Go green økologiske kikerter
♥  1 ss tahini
♥  1 presset hvitløksfedd
♥  3 ss god kaldpresset olivenolje
1-2 ts gurkemeie (kjøp en økologisk på helsekost)
♥  2-3 ss sitronsaft
nykvernet pepper (øker opptak av gurkemeie)
maldon salt eller litt himalayasalt

Slik gjør du:

  1. Ha alle ingrediensene  i en foodprosessor og kjør til alt er godt blandet
  2. Tilsett eventuelt litt mer olje/sitron for å få en jevn god konsistens
  3. Hell hummusen over i en skål og nyt sammen med noen sprø frøknekkebrød eller som grønnsaksdip

#hummus #gurkemeie