mindfulness_kbt

Mindful Eating er et relativt nytt begrep i vesten og stammer fra ordet mindfulness som betyr å være «oppmerksom/tilstede». Mindful eating er å stoppe autopiloten og begynne å gjøre bevisste valg rundt valg av mat og måltider.

Mindful eating gjør oss bevisst på hvorfor vi spiser, hva vi spiser og hvordan vi spiser.

Mindful eating er å kjenne på hvilke behov kroppen har til en hver tid og hva maten vi spiser gjør med oss. Det er jo i blant slik at vi ikke bare spiser når vi er sultne og trenger mat. Noen ganger dekker mat andre behov. Mindful eating er å skape en bevisstgjøring om hvorfor vi spiser FØR vi går inn i kjøleskapet, slik at vi kan bli flinkere til å lytte til vår egen kropp og våre behov. Hva er det jeg trenger akkurat nå? Er det mat eller trenger jeg for eksempel å puste for å redusere stress eller snakke med noen?

Gjennom mindful eating kan vi lære å stoppe autopiloten og begynne å gjøre bevisste valg. Vi velger ofte mat basert på kultur og vaner. Ofte så handler vi på autopilot. Vi fyller opp kjøleskapet med de samme matvarene uke etter uke.

Mindful eating handler om å skape bevisstgjøring fra matinnkjøp til selve måltidet. Bevisstgjøring rundt matens opprinnelse fra jord til bord og til kropp.

urter

Hva velger vi å fylle opp kjøleskapet vårt med og hva velger vi å spise?  Velger vi mat som gir kroppen næring og energi? Spiser vi mat som gjør oss frisk og glad, eller tung og lat?

mindfuleatingHvordan spiser vi maten vår. Setter vi oss ned ved matbordet og nyter maten? Mindful eating handler om å være tilstede i måltidet og nyte maten med alle våre sanser.

Ved å aktivere sansene når vi spiser vil vi se, lukte og smake maten på en «ny» måte og det blir naturlig å tygge maten bedre og spise saktere.

Det vil forsterke matopplevelsen og vi har ikke så stort behov for å spise fort. Dette er en naturlig måte å spise på, som vi ofte mister på grunn av stress og dårlig mat ro. I en hektisk hverdag er vi vant med å spise fort, gjerne foran pc/tv uten å virkelig kjenne etter hvordan maten smaker.

Mindful eating kan bidra til vektreduksjon fordi vi stresser mindre under måltidene, og kompenserer ikke andre følelser med mat. Vi blir mer oppmerksom på hvordan kroppen reagerer og vil lære å kjenne våre virkelige behov. Bevisstgjøringen vil sannsynligvis føre til at vi vil velge renere og bedre mat, fordi vi vil kjenne hvor godt det er for kroppen vår. Mat med mer næring som gir energi til kroppen.

En annen effekt ved å skape mat ro, tygge maten bedre og spise saktere, er at du hjelper kroppen til bedre opptak av næringsstoffer fordi maten fordøyes bedre. Ro rundt måltidene vil senke nivået av stresshormonet kortisol i kroppen, som har en effekt på blodsukkeret og insulin utskilling. Kroppen settes i bedre modus til å ta opp næringsstoffer som gir oss energi, og som er byggesteiner til cellene våre slik at de kan utføre sine oppgaver i kroppen.

Mindful eating gir økt matopplevelse

mindful eating

Tips til bevisstgjøring:
• La måltidene vare i minst 20 minutter
• Dekk pent på bordet og skap mat ro. (unngå pc, avis og tv)
• Vær tilstede i måltidet med alle dine sanser
• Se på maten du skal spise og reflekter over matens opprinnelse og sammensetning
• Velg mat som tiltaler flere sanser- varier farger, dufter og smaker
• Kjenn etter hvordan maten lukter, smaker og påvirker kroppen din
• Tygg og nyt maten. Legg gjerne fra deg bestikk i blant og len deg bakover i stolen.
• Ta mindre biter i munnen av gangen- tips er å bruke spisepinner når det er mulig.
• Kjenn etter hvordan kroppen din signaliserer at den har fått nok mat. (Husk at det tar ca. 20 minutter før hjernen oppfatter at magen er mett).

 Observer før du spiser
• Stopp opp når du tar i kjøleskapet og kjenn etter om du er sulten eller bare «har lyst på noe»
• Observer hvordan søt suget kjennes, og øv deg på å fokusere på noe annet.
F.eks Ta noen dype inn og utpust. Finn sunnere alternativ du kan erstatte «søt suget» med.

MINDFUL EATING

#mindfuleating #bevisstgjøring #matopplevelse

8BI