Naturlig stressreduserende mat

P1010200

Hvorfor er det slik at vi får lyst på dårlig mat når vi er stresset?

Den maten vi ofte velger når vi er stresset– nemlig salt, sukker, koffein og raske karbohydrater stimulerer blodsukkeret og utløser adrenalin og kortisol (stresshormon). Det fører til en innledende økning i serotonin (en feel good nevrotransmitt) som blir etterfulgt av et fall. Denne innsprøytingen med serotonin gir oss et midlertidig humør løft og gjør at vi føler oss bedre. Det er nettopp derfor vi har en tendens til å velge slike matvarer når vi er stresset. Det ender dessverre opp med å gjøre situasjonen verre ettersom det fører til ustabilt blodsukker og ofte vektøkning.

Stress kan også skape behov for å spise mer enn du trenger. Når man i utgangspunktet har et dårlig kosthold som fører til ustabilt blodsukker, vil kroppen stadig ha behov for påfyll av energi, og man tyr ofte til dårlig mat. Derfor vil mennesker som stresser mye, spise mer og oftere, for å få tilgang til den kortvarige energien som kroppen higer etter. Ettersom måltidene de spiser ikke gir kroppen riktig næring og nok energi.

Før du tyr til næringsfattig mat og «tomme dårlige kalorier», velg heller naturens supermat.

8BI

Disse sunne alternativer har sine egne naturlige stressreduserende krefter:

Bær: Bringebær, blåbær, solbær og tyttebær – Superbær som inneholder masse vitaminer og fytokjemikaler (antioksidanter) som bidrar til å opprettholde et sunt kortisolnivå og beskyter kroppen mot oksidaktivt stress.

C Vitamin: Solbær, kiwi, papaya, rød paprika, brokkoli og appelsin – Vitamin C er en sterk antioksidant og en heftig dose med C vitamin reduserer oksidativt stress i kroppen. Både blodtrykk og kortisolnivå i kroppen senkes.

Bladgrønnsaker: Spinat, grønnkål og grønne grønnsaker – inneholder magnesium, et mineral som er avgjørende for at kroppen skal fungere optimalt. Magnesium hjelper blant annet musklene til å slappe av og roer ned nervesystemet.

Nøtter: Mandler, valnøtter, paranøtter, ubehandlet peanøtter og hasselnøtter – inneholder også mye magnesium i tillegg til sunne fettsyrer, proteiner og fiber og bidrar til å opprettholde et sunt kortisol nivå og stabilt blodsukker.

sjokolade

Kakao/ Mørk sjokolade: Det er faktisk endel fordeler ved å nyte mørk sjokolade. Kakaopulver inneholder spesielle forbindelser som påvirker vår fysiologi og hjernekjemi. Blant annet inneholder det stoffet fenyletylamin som er stimulerende og oppløftende på humøret. Kakao inneholder også polyfenoler som er antioksidanter som beskytte oss mot frie radikaler, betennelsetilstander og enkelte krefttyper. Det inneholder også mineralet magnesium, kalsium, kalium og stimulerer lykkehormonet serotonin som gir oss en velværsfølelse. Se etter økologisk mørk sjokolade med minst 70 % kakao, helst 80%, og husk at her er det bare snakk om å spise litt:)

Grønn te/Urte te: I motsetning til kaffe, er grønn te/urtete et godt alternativ. Koffein i kaffe virker sterkt stimulerende på nervesystemet. Selv om det finnes litt koffein i grønn te, kan både urte te og grønn te hjelpe deg til å slappe av. I motsetning til kaffe, blir koffeinet i te sluppet langsomt i kroppen. Av denne grunn gjør den oss våkne og oppvakte uten at vi blir overstimulert.

Grønn te inneholder mye katekiner som er et flavonoid i planter. Ekstraktene har vært prøvd ut i flere studier. Studier viser at katekiner stimulerer energiomsetning med 5 % og fettforbrenningen med 10-16 %.

Maca: Studier har identifisert fire alkaloider i maca som er kjent for å nære kroppens endokrin(hormon) system. Maca er i samme plantefamilien som brokkoli og grønnkål. Denne roten har lenge blitt brukt mot stress og er kjent som en adaptogen som øker utholdenhet og energi.

Rå macapulver kan tilsettes i smoothie, frokostblanding eller vaffel/lappe røre.

sunnmat

Fiberrike karbohydrater: Havregryn, naturris, bulgur, kikerter, brune bønner og quinoa – I motsetning til raffinerte karbohydrater øker disse fiberrike karbohydratene serotonin nivå i kroppen i lengre perioder. Karbohydrater løfter humøret naturlig ved å kick-starte serotonin produksjonen i hjernen. Langsomme karbohydrater med mye fiber tar lengre tid å fordøye, og dermed frigjør serotonin på et mer sakte og jevnt tempo.

Tryptofanrik mat: Kalkun, lammekjøtt, spirulina, lever, torsk og gresskarkjerner – tryptofan er en aminosyre som omdannes rask i kroppen til serotonin.

fisk2

Fet fisk: Vill laks, makrell og sardiner – demper kortisol stigning. Fisk som er rik på omega 3 fettsyrer har vist seg å ha en stress reduserende effekt fordi den senker kortisol nivået i kroppen og beroliger nervesystemet.

Omega 3 fettsyren er viktig for å holde hjernen skarp og læringsevnen på topp. Det kan være en fordel å spise fet fisk til middag dagen før eksamen eller andre viktige fysiske eller mentale prestasjoner for å yte max.

blåbær

Kilder: Rolv.no, fravida.no, food matters.com[/Box]

 

  

Medisinske urter

adaptogen rosenrot

Adaptogen

Et adaptogen er en substans som øker kroppens motstand mot stress og virker balanserende på ulike organsystemer i kroppen. Inkludert immunforsvaret, nervesystemet og hjerte- kar-systemet.

Opprinnelsen til bruken av adaptogener kan spores i de tradisjonelle helbredelsessystemene og urtemedisin som ble utviklet i Kina og India.

urter

Følgende urter kan kvalifisere til å få betegnelsen adaptogen:

♦ Schisandra
♦ Rosenrot
♦ Asiatisk ginseng
♦ Indisk ginseng
♦ Peruviansk ginseng – maca
♦ Lakrisrot
♦ Noni
♦ Russisk rot
♦ Reishi- sopp
♦ Cordyceps

♦ Superfoodene ♦ suma, ♦ amla og ♦ gojibær er mulige adaptogene urter, men foreløpig ikke nok dokumentert.

adaptogener

Adaptogener styrker kroppen:

• Stressreduserende
• Øker aktiviteten i hjernen og sentralnervesystemet
• Styrker immunforsvaret
• Virker som en antioksidant
• Virker avgiftene og leverbeskyttende
• Øker blodsukkermetabolismen
• Øker kroppens motstandskraft og utholdenhet

 

 

rosenrotAdaptogeners unike egenskap er evnen til å styrke kroppen til å beherske stress. Binyrene, som sitter på toppen av nyrene, er det organet som hjelper oss til å tåle stress. Når binyrene blir overbelastet vil evnen til å takle stress bli dårligere, og ulike systemer i kroppen vil begynne å bryte sammen. Hvis du lever under konstant stress vil den første reaksjonen du vil kjenne sannsynligvis være tretthet. Du kan også oppleve problemer med blodsukkermetabolismen, dårlig immunforsvar og kanskje verking eller smerter i muskler og ledd. Kronisk tretthetssyndrom kan bli sluttresultatet av utslitte binyrer. Adaptogenene hjelper bl.a. til med å gjenopprette binyrenes funksjon.

De er også et godt hjelpemiddel til generelt å motstå sykdommer, og bør overveies som midler for å optimalisere helsen. Adaptogener går inn og balanserer de ubalansene som er i kroppen. I tillegg hjelper adaptogenene ikke bare den dagen du tar de, men også i en stund etter. Adaptogener hjelper i den grad kroppen trenger det og dette er også en av grunnene til at mange merker at humøret, energien, stress mestring og libido øker ved inntak.

Adaptogener er ikke farlig i større doser, men følg anvisningen på pakken og ikke ta mer enn anbefalt. Det skal svært små doser til for å få effekt, men som med alt annet bør man smøre seg med tålmodighet og gi urtene ihvertfall 3 måneder. Etter 3 mnd bruk skal en ta en pause fra urten.

macapulver

Macapulver

macarot

Macarot

 

Kilder: Rolv.no, fravida.no, food matters.com