havregøt

Havregrøt til frokost? Det er en smart start på dagen!

Havregryn er regnet som en av de sunneste kornslagene og inneholder rikelig med kostfiber (betaglukan), sunt fett og godt med proteiner (13 g pr 100 gram havregryn). I tillegg til vitaminer og mineraler som jern, magnesium, folat, sink og kalium.

Kostfiberen i havregrøt tas langsomt opp i tarmen, og gir en langsom blodsukkerstigning. Havregrøt gir derfor mye energi og en langvarig metthetsfølelse.

havreHavre inneholder store mengder av kostfiberet betaglukan som er godt for fordøyelsen. Det bidrar til å senke LDL-kolesterol (det «dårlige» kolesterolet) og stabilisere blodsukkeret. Det er gjort mye interessant forskning rundt betaglukaner og kostfiberets helsemessige fordeler i tarmen.

Havre er også i utgangspunktet glutenfritt. Gluten er en blanding av to proteinene gliadin og glutein. Havre inneholder ikke noen av dem i opprinnelig stand, men kan bli forurenset gjennom landbruksproduksjonen som ved såing eller senere i produksjonsprosessen. Les mer om gluten her.

 

Et tips er å legge havregryn i bløt over natten med litt himalayasalt. Overnight oats! På den måten blir næringsstoffene i grynene aktivisert og lettere fordøyelig. Alternativ er å tilsette chiafrø i bløtleggingen. Da blir samtidig frøene aktivisert over natten og gjør havregrøten ekstra næringsrik.

Energigrøt… på en, to, tre om morgen

En porsjon:

1,5 dl havregryn  Axa lettkokte økologiske havregryn kan anbefales
ca 2 dl vann
en klype himalayasalt/havsalt
1 ss chiafrø

Bland ingrediensene i en skål og sett i kjøleskapet.
Bløtlegges i kjøleskapet over natten.

havregrøt2

Energigrøt med havregryn, chiafrø, ceylon kanel, blåbær og mandelmelk. En supernæringsrik start på dagen!

1. På morgen så hell de bløtlagte grynene/chiafrøene i en kjele. Om du ikke har bløtlagt på forhånd så tilsetter du ingrediensene til havregrøten ovenfor i kjelen.

2. Tilsett ca 0,5 dl mandelmelk eller ris/havremelk.

3. Tilsett godt med ceylon kanel, rør om og la grøten få et lett oppkok. (trenger ikke å koke, bare varmes opp).

4. Tilsett frosne blåbær. Vend mengde ønsket blåbær inn på helt på slutten. Det gir både en fin farge og god sødme til grøten. Blåbær er full av antioksidanter som styrker immunforsvaret.

5. Server! Tilsett gjerne ekstra chiafrø på toppen.

Chiafrø har et høyt innhold av essensielle fettsyrer (62,3% omega 3), protein (18%), antioksidanter, fiber, vitaminer og mineraler (spesielt kalsium).

#havregrøt #godstartpådagen #lenge mett

havregrøt

Havregrøt kan lages i utallige varianter. Topp med ulike frø, nøtter, tørket frukt (goji, dadler, aprikos) eller friske bær. Vær kreativ og smak deg frem!

 

Kilder: Matvaretabellen, AXA økologisk havregryn