GRØNNKÅL

GRØNNKÅL anses som en supermat fordi den inneholder så mange aktive næringsrike plantestoffer! I tillegg til kostfiber, proteiner og omega 3. Grønnkål inneholder store mengder vitamin A (i form av betakaroten som er bra for pigmenter i hudfargen vår og er en kraftig antioksidant), vitamin E, vitamin B6, B-vitaminet folat, vitamin C og K (som ikke finnes i så mye annet). Og ikke minst kalsium! Grønnkål inneholder faktisk mer kalsium enn melk pr 100 gram!  I grønnkål er det hele 157 mg kalsium pr 100 gram  og i melk er det 120 mg kalsium.

Grønnkål inneholder mye antioksidanter fra betakaroten, Vitamin C, ulike flavonoider og polyfenoler. Vitamin K, alle essensielle aminosyrene og mer kalsium enn melk!

Grønnkål er en kålsort og er i slekt med de andre kåltypene vi kjenner til. Grønnkål dyrkes mye i Norge, den tåler kaldt klima og overvintrer selv med frost. Grønnkål kan spises rå men den krever litt olje, enten god kaldpresset olivenolje eller kokosolje for å få en mykere konsistens og rundere smak. Masser grønnkålen inn noen minutter i olje og tilsett litt himalayasalt. Da har du en god base i salaten. Grønnkål er også veldig god varmebehandlet. Den kan stekes og wokes. Passer i supper, gryter og paier. Grønnkålchips er god snacks! Eller som ingrediens i pesto.

Pesto er en super måte å få i seg mer grønnsaker, urter og nøtter på. Klassisk pesto er med basilikum og pinjekjerner. I denne oppskriften har vi byttet ut noe av basilikum med grønnkål og bruker ristede mandler. Veldig smakfull og proppet av byggeklosser! Og så får pestoen en knall grønn flott farge!

Grønnkål pesto med ristede mandler

Ingredienser

• 1 god håndfull ristede mandler
• 100 gram grønnkål uten stilk
• 1 dl kaldpresset olivenolje av god kvalitet
• 1 ss eplecidereddik (alternativ sitronsaft)
• 1/2 bunt med basilikum eller persille
• godt urtesalt/havsalt/himalayasalt & nykvernet pepper

Slik gjør du:

  1. Rist mandlene i tørr middels varm stekepanne til de får en gyllen farge. Avkjøl dem.
  2. Riv grønnkål bladene i små biter med hånden mens du fjerner stilken.
  3. Miks alle ingrediensene sammen i en kjøkkenmaskin. Smak til med salt og pepper. Tilsett eventuelt mer olje for å få den konsistensen du ønsker på pestoen.
  4. Nyt på godt surdeigsbrød eller frøknekkebrød. Også godt til salater og tilbehør til ulike matretter.


#grønnkål #supermat #grønnkålpesto 

Kilder:

• http://matvaretabellen.no/groennkaal-raa-06.035
• https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-kale#section5