GRESSKARKJERNER

Gresskarkjerner er frøene fra gresskaret. Gresskarkjerner rangeres høyt opp på listen over mest næringsrik mat. Det er en god kilde til magnesium, sink, kalium, jern og den essensielle fettsyren ALA omega. Samt B og E- vitaminer. I tillegg har de et stort mangfold av antioksidanter og proteiner. Gresskarkjerner er anti-parasitt og bidrar til å ta knekken på sopp og parasitter.

Gresskarkjerner inneholder over 20 % proteiner og er spesielt rik på aminosyren tryptofan. 

Tryptofan er en essensiell aminosyre som omdannes rask i kroppen til melatonin og serotonin gjennom enzymatiske reaksjoner. Tryptofanrik mat gir byggeklosser til søvnhormonet melotonin og serotonin. Serotonin er signalstoff som produseres i hjernestammen og tarmsystemet, og er essensielt i forhold til hjernens interne kommunikasjonssystem. Serotonin har stor betydning for humør og velvære. Vårt lykkehormon! Melatonin virker beroligende på hjernen og kan hjelpe på søvnløshet.

RISTET GRESSKARKJERNER

Sunn og god snacks


Ingredienser:

Gresskarkjerner
Havsalt, urtesalt eller himalayasalt

Flor de sal fra Mallorca er nydelig havsalt tilsatt ulike urter

flor de sal

flor de sal

Slik gjør du:

  1. Rist gresskarkjerner i stekepannen uten fett. De trenger ikke mange minuttene på høy temperatur før du hører en «poppelyd». La dem poppe noen minutter mens du rister pannen før du skrur av ovnen. Kjenn på den gode lukten ristede gresskarkjerner gir.
  2. Strø over himalayasalt eller havsalt og rist pannen et par ganger før du heller over i en skål.
  3. Flor de sal fra Mallorca med urtesmak eller indisk smak (curry, gurkemeie, kanel, chilli, fennikel, koriander, kardemomme og sort pepper) smaker VELDIG godt.
  4. Oppbevares på benken i ukevis. De smaker godt på salater, eller i retter du trenger litt crunch. Ristet gresskarkjerner er også godt å spise kun som snacks.

#ristet gresskarkjerner #sunn snacks #proteinrik

gresskarkjerner3
Kilder: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=82,