Hvor kommer egentlig energi fra?

Energiproduksjon er et samspill av kjemiske, hormonelle og nevrologiske reaksjoner.
ATP = kroppens energimolekyl og er forutsetning for liv. I alle celler i kroppen finnes et energikraft som kalles mitokondriner. Her omdannes næring og oksygen til energi.

Energi kommer fra både kropp og sinn

Energi kommer ikke kun fra maten vi spiser, men også fra tankene vi tenker og handlingene vi utfører. Derfor er det viktig å ivareta alle elementer av oss selv, både kropp og sinn, for å kunne omsette optimal energi.

Sinnet vårt består av en ubevisst og bevisst hjernedel. Vi har daglige ubevisste og bevisste tankemønster. Autopiloten vår styrer over 95 % av tankene våre og gjentar et tankespor som påvirker sinnet og kroppen i høy grad.

Hvilke tanker gir og tar energi? Hvilke energityver finner i omgivelsene dine?

Det sies at sinnet vårt bruker over 35 % av kroppens totale energi. Ved å fylle sinnet med konstruktive tanker, se muligheter i hverdagen og generelt ha et åpent sinn vil garantert gi mer energi.

En annen dyptliggende ting, er hvilke tanker du har om deg selv. Og hvilke tanker du har om meningen med det du gjør. Sjelen og sinnet vårt er koblet til kroppen og det vi tenker og føler styrer mange prosesser i kroppen. Sjelen vår ønsker å gjøre ting som er meningsfylt og har en intuisjon som alltid vet hva som er best for deg. Lytter du til den?

Aksepterer du alle sider av deg selv? Vi trenger ikke like alle siden ved oss selv, det er umulig siden alle mennesker både har gode og dårlige sider. Aksepter «det vi er, her og nå», og det vil blir lettere å motivere seg til å bli den beste versjonen av oss selv. Det handler om å transformere sinnet i riktig retning, så vil kroppen følge etter. Aksept, forståelse og åpen undring gir grobunn for å ta bedre valg for en selv og unngå å gå i «offerfellen» når ting ikke går som vi ønsker.

Mat gir energi

Maten vi spiser gir energi. Kortvarig og langvarig energi, det beror på hva vi velger å spise. Om vi velger smarte karbohydrater med mye fiber, vil det gi et mer stabilt blodsukker enn om vi velger raske karbohydrater. Måltider med raske karbohydrater får blodsukkeret til å stige raskt for så å synke like fort.

Høye blodsukkersvingninger gir ustabil energi og humør. Ved å justere måltidene med mer fullkorn, proteiner og fett vil gi en langvarig jevnere energi.

Spis ren mat! Fokus på fargerike grønnsaker, basedannende mat og hjerneføde.

Tarmenergi

«Lille hjernen» vår sitter i tarmene og sender signaler opp til hjernen. Gode tarmbakterier produserer signalstoffer som kommuniserer med hjernen via lange nervetråder og påvirker vår mentale helse i høy grad og vårt energinivå. Vi har vel alle kjent på lav energi når fordøyelsen er på ulage. Gode tarmbakterier skapes fra et fiberrikt og smart kosthold.  Prebiotisk og probiotisk mat for god tarmhelse kan du lese mer om her.

Vitaminer

Q10 har i oppgave å ta imot og sende elektroner slik at det skapes elektrisk energi. Q10 avtar med alderen og det kan være en fordel å ta tilskudd i voksen alder. Jern for kvinner er viktig. Jernmangel gjør at kroppen ikke får tilstrekkelig oksygen. Sørg for å holde jernlageret i kroppen i riktig nivå. Det samme gjelder for B12 og  D-vitamin. Disse er veldig viktig for energiomsetningen i kroppen. Ta en blodprøve hos fastlegen for å sjekke nivået i kroppen om du føler du har lavere energi enn du burde.

Kokosolje, råhonning og chia gir energiboost.

Yin & Yang

Menneskekroppen forsøker hele tiden å skape en balansen mellom Yin & Yang.

Yin & Yang produserer til sammen all energi (Yang) og alle stoffer (Yin), i det energi kan omdannes til stoff og stoff til energi. Når Yin & Yang er i balanse er vår «QI» (energi) robust.  Yin & Yang tiltrekker hverandre og formålet er å opprettholde eller gjenskape en balanse. Den ene kan ikke eksistere uten den andre. Det symboliserer en helhet- i et vekslende samspill. Igjennom livet vårt trenger vi et godt samspill mellom Yin og Yang for god balanse i kropp og sinn.

Every cell in our body- as well as the universe- has to have a balance of yin and yang to function well 

Søvn er essensielt for energi- får du nok kvalitetsøvn?

Hvile og nok søvn er alfa omega for å skape energi i kropp og sinn. Kroppen trenger hvile og søvn til å restituere seg etter dagens krav, og gjøre seg klar for en ny dag. Mangel på søvn vil føre til lavere energi, tregere hjernekapasitet, lavere motivasjon/kreativitet og fokus. Når du føler deg trøtt på dagen pga mangel på søvn, vil du ha lett for å overdrive med kaffe og sukkerprodukter for å få energi som kroppen higer etter. Sliter du med å få sove, kan det være lurt å tenke over hva du spiser og gjør i timene før sengetid. Det kan være små endringer i kosten og kveldsrutiner som kan forbedre nattesøvnen din betraktelig.  Her er noen gode mat tips og rutiner for god nattesøvn.

Ta en powernap på dagen når du trenger det. Da yter du mer igjennom dagen!

 

Aktivitet & lysenergi

Aktivitet skaper energi. Kroppen er skapt for å være i bevegelse og daglig fysisk aktivitet vil gjøre mye for helsen og energinivået. Aktivitet ute gir mer energi enn inneaktivitet! Naturen er det beste stedet å koble av og hente energi. Dagslys, frisk luft og naturinntrykk påvirker kropp og sinn. Fellesskap og glede med andre gir mye god energi

Tips for MER ENERGI:

  • Ta en timeout! Slå av mobilen og koble av noen minutter hver dag igjennom dagen!
  • Gå en tur! Frisk luft og dagslys er helse på grønn resept!
  • Tren på bevisst nærvær!
    Bli bevisst kroppen, tankene, følelsene og deretter energinivået ditt. Når du skal hvile, fokuser på kroppen, ikke tankene!
  • Felleskap, glede og morsomme opplevelser gir masse god energi
  • Naturlig mat! Stryk kroppen med smarte næringsstoffer som bygger deg opp!
  • 11 tips for mer energi og balanse i hverdagen
  • Bevisstgjøring! Hva gir og tar energi i hverdagen?