You are currently viewing Colombia- et fascinerende land! Studiereise til Sør-Amerika

Colombia- et fascinerende land! Studiereise til Sør-Amerika

I februar 2020 var jeg på 3 ukers studiereise i Peru og Colombia 🇨🇴

Jeg opplevde Sør-Amerika for første gang og det ble virkelig en eventyrlig opplevelse! Det ble 3 intense dager i Peru og nesten 3 uker i Colombia. I reiselivsbransjen skjer det rett som det er at vi blir invitert på studiereiser og denne gang var jeg spesielt heldig. Jeg ble invitert på to!! Første studiereise (famtrip) var med Libery travel til Peru og Colombia. Så hadde jeg 5 dager i Bogota før jeg deltok på en ny studiereise med Pro Colombia.

Peru har en spennende historie hvor urbefolkningen har satt sitt preg på folkeslaget. Colombia er et fascinerende, fargerikt og mangfoldig land. De har en fæl forhistorie, men den har de klart å snu! Jeg reiste rundt i store deler av Colombia og fikk sett mye av hele landet. Det gleder meg stort å dele bilder og min opplevelse •

Reisen startet i Peru, i byen Cusco, som ligger på hele 3400 moh. Det merkes når du lander med flyet og ankommer byen Cusco som ligger så høyt over havet. Peru har en rik kulturell historie. Inkariket med inkabefolkningen stod bak bebyggelsen av blant annet mesterverket Machu Picchu som er en av de 7 underverk i verden. Inka folket var og er veldig spirituelle folkestamme hvor sjamanismen er mye brukt. Peru har en unikt fjellformasjon med edle steiner som opal, krystaller og emeralds. Noen av de best bevarte naturlige mumiene stammer fra Inka-perioden i Peru og vi besøkte stedet hvor store utgravninger har funnet sted. Overalt i byen selges det fargerike plagg og Peruanske damer som har med seg sin Lama eller Alpakke med på luftetur i håp om at turister ønsker å ta bilde (mot betaling selvfølgelig!).

Mitt beste minne fra Peru var togturen med Inkatrail opp til Machu Picchu landsbyen. Vi fikk servert Pisco drink som er en visuell flott drink med pisket eggehvite på toppen. En klassiker i Peru som garantert får deg i god stemning! Togreisen var legendarisk. Stemning og utsikten er helt unik. I tilegg til Pisco’s så serverer de coca te fra coca blader. Denne teen er for å takle høyden bedre og unngå for mye høydesyke. Noe jeg kan bekrefte den føltes som den gjorde. •

Bildene og teksten under har jeg hentet fra bloggen Machutravel Peru hvor de beskriver at cocablader har blitt brukt i tusenvis av år til å takle høydesyke og gi energi til hjernen. I inkaperioden var cocablader hellig og bladene hadde healing powers. Coca te får du servert til hotellfrokost og kjøpt på alle supermarked. I Norge er det derimot ulovlig fordi cocabladene stammer fra den samme planten som det utvinnes rusmiddelet kokain •

Machu Picchu er et spektakulært syn og en unik opplevelse. Togturen opp til Machu picchu byen vil jeg aldri glemme. Platået av Machu Picchu ligger ikke så høyt, kun 2430 moh. Men det omgis av spesielle formet fjell som er over 4000 moh. Vi hadde en guid som gjorde opplevelsen lærerik og enda mer spennende. Han delte historien om inkafolket og hva de klarte å skape (med hjelp fra slaver! ja, det stemmer). Ville lama og alpakka går i området og en kan se for seg hvordan livet var i disse spesielle omgivelsene flere hundre år tilbake, helt tilbake til 1440 tallet. Ved utgangen fikk vi stempel i passet som bevis og minne •

Maten i Peru er i særklasse og har vært i påvirkningen av den spanske koloniseringen. Nå har landet tatt gastronomi til et nytt nivå. Cheviche (salat med rå fersk fisk) er en populær rett, og Peru har flere typer poteter og mais i ulike farger og smaker. Peru er det landet i verden som dyrker mest Quinoa som er en glutenfritt proteinrikt frø som er veldig næringsrikt (og kjempe godt!). Quinoa dyrkes på det høyeste områdene i Andesfjellene mellom 2500-4000 moh. Peru har elver som er rik på fjellørret som smaker helt fantastisk! (se bilde) Ørreten ble kolonisert der ved uhell og den burde ikke være der naturlig. Men den stortrives og blir mye spist av lokalbefolkningen •

Håndarbeid med alpakka og lama i klare og sterke farger blir produsere i hvert hjørne i Peru. Markedet er fult av spennende design i fargerike utsmykninger. Edelsten av Opal og Emerald av høy kvalitet kan du få kjøpt rimelig i Pery. Jeg kjøpte noen små som jeg har i hjemmet mitt som sprer god energi og styrke •

Så gikk ferden til Colombia. Vi opplevde Bogota (hovedstaden), Armenia og Pereria (kaffedistriktet), Medellin (Pablo Escobar Narcos by) og Cartagena ved det karibiske hav. Det ble mange opplevelser, gastronomisk, naturopplevelser og kulturelt. Colombia har mye å by på med sitt fargerike landskap og utstrakt historie •

Fakta om Colombia

Colombia ligger i det nordvestre hjørnet av Sør-Amerika. Landet grenser mot Venezuela, Brasil, Peru, Ecuador og Panama. Colombia har kystlinje mot Stillehavet og det karibiske hav.  Det er registrert 49 millioner innbyggere i hele Colombia og landets hovedstad Bogota har 9 millioner- de sier de uoffisielle tallene er  11 millioner.

Christofer Colombus oppdaget Sør-Amerika rundt 1500 tallet og det var starten på spansk kolonisering i over 300 år. Símon Bolívar klarte å gjennomføre en frigjøringskamp på slutten av 1800 tallet. Landet har vært igjennom mye, spesielt med tanke på narkotikahandelen med Pablo Escobar i spissen fra 1960 tallet til 1993.

Litt morsom fakta om Colombia

Det Colombianske flagget er delt i 3 farger og har denne betydningen:
Gult representerer at landet er rikt på gull
Blått representerer de 2 store hav – karibiske og stillhavet
Rød representerer blodet alle ofret for å kjempe for selvstendigheten
Colombia 🇨🇴

JAGUAR er nasjonal dyret. Orkide er nasjonal blomst. Wax palm er nasjonal treet.

Kaffe og matproduksjon i Colombia

Colombia produserer mye mat. De er i verdensklassen på kaffeproduksjon. De dyrker all verden av ulike typer poteter, mais og forskjellige typer bananer. De har en type som er grønn –plantains– som de bruker til matlaging. De lager bananchips og bruker den som tilbehør til nesten alle retter de serverer. De har også stor produksjon av avokado, hvor de produserer flere typer. Den med lys grønn skall og den med mørk brun/sort skall. Colombia har også en helt unik tilgang til eksotiske frukter i alle varianter. Min favoitt er Lulo frukten som de serveres som forfriskende juice uten noen tillegg av søtning. Kjempe god! Colombia er også kjent for rom produksjon. Men som Gin lover, så er ikke dette min favoritt •

Colombia er nr 3 i verden på kaffeproduksjon. De dyrker 100% Arabic kaffe som dyrkes over 1000 moh (ofte fra 16-1800 moh).  Vi besøkte kaffeplantasje i Armenia. Jeg fikk plukke mine egne kaffebønner og teste den gamle manuelle kaffekvernen. Etterpå brygget vi kaffe og lærte art latte kunst. Det ble 3 kg kaffebønner med hjem i kofferten fra ulike områder i Colombia. Nå kverner jeg min egen kaffe, av Colombiansk kaffebønner enn så lenge, om morgen før jeg brygger en god kaffekopp i min presskanne. Jeg skummer mandelmelk eller havremelk og drysser litt kanel på toppen. Beste start på dagen •

Veldig mange har sett Narcos eller hørt om narkotikahandelen med Pablo Escobar. Escobar var leder av Medellínkartellet og smuglet kokain fra Colombia til USA i massiv grad. Narcos fra Netflix serien forteller historien og har gjort han kjent over hele verden. Når vi besøkte Medellin hadde vi en fantastisk guid som er født og oppvokst i Medellin. Han fortalte sin historie og opplevelse av hvordan det var å vokse opp som gutt under narcobråket med Escobar. Han visste oss rundt i Communa 13 som er blitt forvandlet fra det farligste stedet i Sør- Amerika til et åpent kunstgalleri hvor turister fra alle kanter kommer for å vandre i gatene der det tidligere var skyting og narkobråk. Nå er det street art performance og grafitti kunst gatelangs. Og nabolaget har fokus på å snu historien og sitt rykte til et samfunn som det er verdt å leve i med fargerik grafitt med kraftfulle affirmasjoner •

Denne syntes jeg var fin. Ahora som betyr NÅ. Pust inn og pust ut.

Fernando Botero er en billedhugger og maler fra Colombia. Han er berømt for statuer og malerier av lubne kvinner og menn. Plaza Botero i sentrum av Medellín er oppkalt etter Botero. På plassen står det 23 skulpturer donert av ham. Han har et museum i Bogota og et i Medellin. Jeg besøkte begge og syntes museumet i Medellin var det mest spennende. Hans kjente malerier er den lubne Mona Lisa og den døde Pablo Escobar som skutt på hustaket •

Cartagena er byen som ligger langs det karibiske hav. Vi besøkte «den gule byen- amarillo cituad». Vi utforsket også det karibiske hav med båttur til Las Islas som har trehytter som ligger på en øy hvor du kan sykle mellom stranden, SPA avdeling og trehytten din. Fantastisk sted! Men det koster skjorta! Stedet er i gruppen «leading hotels of the world», og er veldig eksklusivt.

Det var herlig å oppleve sjøsiden av Colombia. Etter uker i fjellet og i tropisk klima var det deilig å komme til havet, det karibiske hav •

Vi tok også en kveldstur med katamaran rundt Cartagene med vin og musikk. Veldig stemningsfullt! På kvelden måtte vi selvfølgelig oppleve utelivet med salsa dansing og legendariske Colombianske drinker! •

Siste dagen ble det tid til litt avslapping i solen på Hilton resort rett utenfor Cartagena sentrum. Stedet er virkelig flott og serverer nydelig mat.

Etter intense opplevelserike dager dro gruppen hjem mens jeg var 5 dager i Bogota før neste famtrip. Hyggelige agenter fra et tidligere Colombia event i London visste meg rundt i Bogota.

Kun 10 km unna storbyen finnes denne økologiske farmen som dyrker grønnsaker, urter og spiselige blomster. Alt dyrket på 3250 moh av en engasjert Colombiansk dame. Hun har 3 barn og dyrker absolutt alt økologisk. Selv om responsen foreløpig i Colombia ikke er så god så gir hun ikke opp. Heia damer som står på for det de brenner for Det ble en opplevelse å besøke stedet. Vi fikk bli med å plukke og se hvordan hun lagde maten. Hun serverte grønn smoothie, frukt te og sunn potet og grønnsaks chips fra egen hage. Samt en herlig quinoasalat med masse grønnsakser og blomster. Alt laget på hennes eget kjøkken.

Hennes Instagram: Utopia_bio

Utsiktspunktet over Bogota ligger på over 3250 moh. Selve byen ligger på 2600 moh. Helt utrolig å se utsikten over en by som har over 10 millioner innbyggere! Jeg ble også visst rundt på det spennende matmarkedet i Bogota og fikk smake på mye eksotisk frukt. Det ble også en tur på Gold museum som er et absolut must om en er i Bogota •

Så var det tid for ny famtrip med ProColombia som er styrt av den Colombianske myndighet. Jeg hadde tegnet meg opp på sporty famtrip og fikk virkelig oppleve mange spennende aktiviteter. Det ble adrenalin kick og sporty aktive dager. Paragliding over kaffeplantasje, zipline mellom 10 bambus trehytter og hesteridning over elver og enger hvor vi kunne galoppere vilt. Jeg fikk oppleve topptur til waxpalm tre igjennom tropisk skog som var en ny erfaring. Jeg som er vant med åpent landskap og stødige fjell fikk bryne meg på buskete stier og helt annerledes terreng•

Fam trip Sporty Pro Colombia. Deltakere fra hele verden.

Jeg fikk også besøke en avokado plantasje hvor vi fikk en innføring om avokado produksjonen i Colombia. Vi fikk se plantasjen og tilslutt smake på ulike avokado retter. Helt fantastisk! Til lunch fikk vi servert en tradisjonell rett i fjellene i Colombia som er kokosris (mmm), fjellørret, avokadosalat og banantortialla. Servert med tropisk frukten Lulo. (bilde til høyre)

Det ble også et besøk til kakaoplantasje med samme prinsipp. Også en opplevelser! Konseptet var «from bean to bar». Her fikk vi også være med på hele prosessen med å plukke kakaobønnen, tørke, fermentere, riste og smelte til himmelsk sjokolade. Og smake selvsagt! •

Reisen avsluttet med travelmart Colombia i Bogota i 3 dager. Der hadde jeg møter med agenter fra Colombia. Planen er å legge opp en vandring og matreise til Colombia i nærmeste fremtid •

Jeg er så takknemlig for denne reisen, alle opplevelsene, møte med så mange fantastiske inspirerende mennesker fra hele verden. Denne reisen skjedde rett før coranakrisen slo til for fullt. Det føles enda mer betydningsfullt å få oppleve denne unike reisen rett før verden stoppet opp.