Kanel

Ceylon kanel har et høyt innhold av antioksidanter og er rik på spesielt mangan. Kanel stabiliserer blodsukkeret og kan derfor være gunstig for diabetikere. Kanel inneholder virus-, sopp- og bakteriehemmende stoffer, og har blant annet vært benyttet som middel mot infeksjoner. De eteriske oljene i kanel stimulerer fordøyelsen og lukten av kanel stimulerer hjernen.

Menkanelen vi kjøper i butikken f.eks fra Hindu og Santa Maria er ikke den ekte sorten, men kassiakanel, en slektning av ekte kanel, Ceylonkanel. (obs! Selv den økologiske varianten fra Hindu er kassiakanel).

Kassiakanel innholder MYE kumarin, mellom 700-12200 mg/kg, mens i ekte Ceylonkanel er nivået knapt målbart. Høye nivåer av stoffet kumarin kan gi skader på leveren. Mattilsynet råder de som har et jevnlig inntak av kanel om å begrense forbruket pga faren for leverskader. Selv mindre en en kvart teskje kan være for store mengder for spesielt barn. Spesielt små barn som spiser mye grøt med kanel kan være utsatt for overbelastning på leveren.

Tolerabelt daglig inntak av kanel er beregnet til 1,4 gram, som tilsvarer ca. en halv teskje kanel av typen du finner i matbutikken som er av den billige varianten kassiakanel.

Ved å bruke ekte kanel, Ceylonkanel, kan du trygt drysse kanel på grøten, musliblandingen, desserter og i bakverk daglig og samtidig nyttigjøre deg av den medisinske effekten.

Ceylon kanel fåes kjøpt i ulike helsekostbutikker og kan bestilles her på I-herb. Litt dyrere men garantert verdt det om du er glad i kanel, og ønske å bruke kanel trygt daglig og nyttiggjøre deg av den medisinske effekten.

Velg ekte kanel fra Ceylon kaneltreet og ikke kassiakanel. Kassia inneholder stoffet kumarin som kan være tøft for leveren i store mengder. Spesielt for barn!kanel3

 

 

 

 

 

 

 

Kilder: Helsemagasinet VOF, nettsiden helios.no