BLOMKÅL

blomkal

 

Blomkålen er mager kost, men mettende, fiberrik og kan tilberedes på utallige måter. Blomkål kan kokes (pass på å ikke overkok), gratineres og wokes. Passer i supper, gratenger, gryter og stuinger. Rå blomkål er godt i salater eller som snack. Blomkål i tykke skiver er godt på grillen. Raspet blomkål kan brukes i stedet for ris. 

Blomkål er rik på C-vitaminer, kostfiber, mineraler og proteiner.

Rå blomkål inneholder pr 100 gram 23 kcal. 2 g proteiner, 2,3 g kostfiber, 58 mg C-vitamin og hele 361 mg kalium pr 100 gram.

Rå mat som ikke er varmebehandlet over 42 grader inneholder mer enzymer enn kokt/stekt mat. Forsøk å ha en liten del av middagstallerken din med rå grønnsaker. Enzymer er kroppens katalysator og ekstremt viktig i prosessen ved opptak av næring. Les mer her om enzymer.

Enzymer i maten reduseres ved temperatur over 42 grader så det er viktig å spise fersk og levende mat som inneholder enzymer som gjør at fordøyelsen går lettere og immunforsvaret avlastes.

Blomkålsalat/Blomkålris

Denne rå blomkålsalaten har en lett konsistens og passer til det meste. Godt som erstatning for ris. Den gir en god dose med enzymer, kostfiber, C-vitamin og andre næringsstoffer.

Ingredienser

et økologisk blomkålhode uten stilk og blader
1 orange eller gul paprika
en liten bunt gressløk og/eller bladpersille
1/2-1 sitron og litt raspet sitronskall
kaldpresset extra Virgin olivenolje
 himalayasalt/havsalt og nykvernet pepper

Tilsett gjerne litt raspet Parmesan. Om du ønsker litt crunch så kan du tilsette f.eks ristede gresskarkjerner

Slik gjør du:

rå blomkålsalat

  1. Kjør blomkålen i en foodprossesor til den har en fin konsistens.
  2. Finhakk paprika og krydderurter som bladpersille og/eller gressløk.
  3. Vend inn sammen med raspet sitronskall, sitronsaft og olivenolje.
  4. Smak til med himalayasalt/havsalt og nykvernet pepper.
  5. Server! Tilsett raspet parmesan og litt ristede gresskarkjerner om du ønsker.

#blomkålsalat #blomkålris #rå #rik på enzymer

blomkålsalat

Kilder: Inspirasjon fra et middagsmåltid i høstferien på Liomseter turisthytte
www.frukt.no/ravarer/gronnsaker/blomkal/