Avokado og basilikum Hummus

Kikerter og tahini er hovedingrediensen i klassisk hummus. Utover det er det kreativiteten som styrer de ulike smaksvariantene. Jeg er stor fan av hummus og på min siste reise til Sør- Afrika så fikk jeg smake på en variant med basilikum og avokado. Kjempe god!

Kikerter er en belgvekst som inneholder mineraler som bidrar til å bygge sterke bein, proteiner til å bygge muskler og hele B-vitamin-trioen som styrker nervesystemet. Sammen med knuste sesamfrø (tahini) så inneholder hummus alle aminosyrene kroppen trenger. Kikerter mangler aminosyren methionin for å kunne tilføre kroppen alle de essensielle aminosyrene den ikke kan lage selv. Sesamfrø er rik på methionin og tahini i hummusen gjør den derfor til en fullverdig proteinkilde.

Ingredienser:

♥  250 g hermetiske kikerter, skylt godt i vann    F.eks Go green økologiske kikerter
♥  1 ss tahini
♥  1 bunt med fersk basilikum
♥  4 ss god kaldpresset olivenolje
♥ 1 moden avokado
♥  1/2 sitron (saften)
♥ nykvernet pepper
♥ maldon salt eller litt himalayasalt

Slik gjør du:

  1. Ha alle ingrediensene  i en foodprosessor og kjør til alt er godt blandet
  2. Tilsett eventuelt litt mer olje/sitron for å få en jevn god konsistens
  3. Hell hummusen over i en skål og nyt sammen med noen sprø frøknekkebrød eller som grønnsaksdip. Eller som tilbehør til andre retter.

Glad i hummus?

• Her er en variant med gurkemeie hummus
• Orginal oppskrift på hummus